Poradnictwo zawodowe i informacja na odległość

Centra Poradnictwa Zawodowego w Olsztynie i Elblągu oferują konsultacje i informacje zawodowe udzielane przez doradcę zawodowego telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej:

Poradnictwo i informacja na odległość to możliwość uzyskania pomocy u doradcy zawodowego i informacji przez telefon lub poprzez Internet w sytuacji, gdy potrzebujesz:
  • pomocy w rozwiązaniu problemu dotyczącego podjęcia decyzji zawodowej związanej np. z wyborem zawodu, przekwalifikowaniem, uzupełnieniem lub podwyższeniem posiadanych kwalifikacji zawodowych, poszukiwaniem pracy, planowaniem własnej ścieżki kariery zawodowej
  • wsparcia dotyczącego sposobów poszukiwania pracy, pisania CV i listu motywacyjnego, przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą
  • informacji o zawodach, szkołach, uczelniach wyższych i instytucjach szkoleniowych.
  • rynku pracy, w tym o pracodawcach i profilach prowadzonej przez nich działalności;
  • zakresie i formach działania instytucji publicznych i niepublicznych, które mogą być przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych lub w poszukiwaniu pracy;
  • szkołach i instytucjach szkoleniowych;
  • stowarzyszeniach zawodowych i formach ich działania;
  • metodach i sposobach poszukiwania pracy w kraju i za granicą, w tym za pośrednictwem sieci EURES;
  • sposobach i metodach rekrutacji oraz prowadzenia rozmów kwalifikacyjnych;
  • wzorach dokumentów aplikacyjnych;
  • stronach internetowych, na których znajdują się informacje przydatne w rozwiązywaniu problemów zawodowych lub w poszukiwaniu pracy;
  • warunkach świadczenia pracy na podstawie przepisów prawa pracy lub na innej podstawie prawnej;
  • warunkach podejmowania działalności gospodarczej, w tym o przepisach prawnych, procedurach postępowania i wzorach dokumentów;
  • instytucjach i organizacjach, które mogą wspierać indywidualne działania związane z rozwiązywaniem problemów zawodowych, poszukiwaniem pracy lub podejmowaniem działalności gospodarczej;
  • informacje o projektach, w ramach których można uzyskać pomoc w zakresie poradnictwa zawodowego i informacji zawodowej oraz pomocy w aktywnym poszukiwaniu pracy. 
  • informacje o firmach wspierających osoby rozpoczynające działalność gospodarczą,
  • informacje o dostępnych formach wsparcia przyszłych przedsiębiorców
  • formy prowadzenia działalności gospodarczej
  • wymogi rejestracyjne (zezwolenia, koncesje)
  • zasady sporządzania biznesplanu
Osoby zainteresowane poradnictwem zawodowym lub uzyskaniem informacji na odległość powinny wypełnić i przesłać wiadomość z opisem swojego problemu zawodowego na adres e-mail: 
 
Centrum Poradnictwa Zawodowego w Olsztynie
ul. Głowackiego 28 (parter)
tel. 89/522 79 40-42
e-mail:  olwu@up.gov.pl

Centrum Poradnictwa Zawodowego w Elblągu
82-300 Elbląg, ul. Rawska 3
tel. tel. (89) 524 33 40 lub (55) 234 67 83
e-mail: olwu@up.gov.pl

*Informacja dotycząca poczty elektronicznej: Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie informuje, że nie udziela odpowiedzi na korespondencję otrzymywaną pocztą elektroniczną, która nie spełnia wymogów określonych w art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z póź. zm.), co oznacza, że w treści korespondencji należy podać:
  • imię i nazwisko osoby zwracającej się z pytaniem,
  • adres (kod pocztowy, miejscowość, ulica, numeru domu i mieszkania),
  • konkretne pytanie - wskazanie sprawy.
Prosimy również o wskazanie adresu e-mail, na który ma zostać przesłana odpowiedź!
 
Można także skorzystać przesłać wiadomość za pośrednictwem portalu społecznościowego Facebook (https://www.facebook.com/cizolsztyn).

Przewodnik po zawodach

Charakterystyki zawodów zebrane są w "Przewodniku po zawodach". Struktura tych charakterystyk zawodowych jest ujednolicona i składa się z następujących części

  1. nazwa zawodu
  2. zadania i czynności robocze
  3. środowisko pracy
  4. wymagania psychologiczne
  5. wymagania fizyczne i zdrowotne
  6. warunki podjęcia pracy w zawodzie
  7. możliwości awansu w hierarchii zawodowej
  8. wiek a możliwości podjęcia pracy w zawodzie
  9. możliwości zatrudnienia oraz płace (w tym osoby niepełnosprawne)
  10. zawody pokrewne
  11. ważniejsze adresy
  12. polecana literatura.

"Przewodnik po zawodach" składa się z 7 tomów i XVII rozdziałów.

TOM I

  • Administracja, zarządzanie, biznes, praca urzędnicza.
  • Sztuka i projektowanie artystyczne.
  • Nauczanie, wychowanie i działalność kulturalna.

TOM II

  • Rozrywka, rekreacja, turystyka.
  • Gastronomia, hotelarstwo i usługi domowe.
  • Ochrona zdrowia.
  • Służby socjalne i zatrudnienia.
  • Prawo o dziedziny pokrewne.

TOM III

  • Bezpieczeństwo i służby ochrony.
  • Finanse i dziedziny pokrewne.
  • Handel, dziedziny pokrewne i usługi.
  • Nauka i dziedziny z nią związane.

TOM IV

  • Przemysł wydobywczy, ciężki, elektryka.

TOM V

  • Przemysł lekki i rzemiosło.

TOM VI

  • Budownictwo i architektura.
  • Rolnictwo, hodowla, ogrodnictwo, przyroda.

TOM VII

  • Transport i łączność.
  • Indeksy
    • alfabetyczny indeks zawodów;
    • indeks zawodów wg kodów z Klasyfikacji zawodów i specjalności;
    • załączniki;
wykaz CPZ, wykaz PUP i WUP, wykaz poradni psychologiczno-pedagogicznych, literatura, informator

CPZ - Poradnictwo grupowe

Zapisy na bezpłatne zajęcia warsztatowe prowadzone są od poniedziałku do piątku osobiście lub telefonicznie:

Centrum Poradnictwa Zawodowego w Olsztynie
ul. Głowackiego 28 (parter)
tel. 89/522 79 40-42

Centrum Poradnictwa Zawodowego w Elblągu
82-300 Elbląg, ul. Rawska 3,
tel. 89/524 33 40, 55/232 67 83

Można również umówić się na konsultację indywidualną lub zadać pytanie doradcy zawodowemu za pośrednictwem Internetu. Wystarczy wysłać maila lub przesłać wiadomość za pośrednictwem portalu społecznościowego Facebook (https://www.facebook.com/cizolsztyn), a nasi doradcy niezwłocznie odpowiedzą na pytania.
 

CPZ - Poradnictwo indywidualne

Na konsultację indywidualną można umówić się od poniedziałku do piątku osobiście lub telefonicznie:

Centrum Poradnictwa Zawodowego w Olsztynie
ul. Głowackiego 28 (parter)
tel. 89/522 79 40-41

Centrum Poradnictwa Zawodowego w Elblągu
82-300 Elbląg, ul. Rawska 3,
tel. 89/524 33 40, 55/232 67 83

Można również umówić się na konsultację indywidualną lub zadać pytanie doradcy zawodowemu za pośrednictwem Internetu. Wystarczy wysłać maila lub przesłać wiadomość za pośrednictwem portalu społecznościowego Facebook (https://www.facebook.com/cizolsztyn), a nasi doradcy niezwłocznie odpowiedzą na pytania.
 

Dokumenty aplikacyjne

Dokumenty aplikacyjne (życiorys zawodowy i list motywacyjny) stanowią ważne ogniwo w procesie poszukiwania pracy.

Sposób, w jaki przedstawimy własną osobę poprzez życiorys czy list motywacyjny może skutkować  zaproszeniem  na  rozmowę  kwalifikacyjną bądź skazywać nas na ciągłe niepowodzenia.

Właściwe przygotowanie dokumentów aplikacyjnych to umiejętność, którą możemy opanować, pamiętając o podstawowych zasadach:
  • Nie istnieje uniwersalny wzorzec życiorysu i listu motywacyjnego. Każdą aplikację powinniśmy  tworzyć indywidualnie, uwzględniając nasze predyspozycje, doświadczenia i umiejętności selekcjonowane pod kątem oczekiwań  konkretnego pracodawcy.
  • Wysyłając aplikację starajmy się dotrzeć nie do jak największej liczby pracodawców, ale do tych właściwych, których listę tworzymy zgodnie z zaplanowaną ścieżką własnej kariery zawodowej. Strategia ilościowa, czyli odpowiedzi na wszystkie napotkane oferty powinna ustąpić strategii jakościowej, czyli świadomej selekcji . Odpowiadając na przypadkowe oferty  nie uda nam się  wykazać, że to właśnie my jesteśmy najlepszym kandydatem, odpowiednio zmotywowanym do objęcia konkretnego stanowiska pracy.
  • Zanim napiszemy list motywacyjny dokładnie przeanalizujmy wybraną ofertę, aby poznać wymagania pracodawcy w obszarze kompetencji twardych (wykształcenie, szkolenia, umiejętności językowe i specjalistyczne poparte certyfikatami, doświadczenie zawodowe) oraz kompetencji miękkich (np. umiejętności interpersonalnych, pracy w grupie, gotowości do zmian itp., wynikających z  zakresu obowiązków na danym stanowisku  i  jego usytuowania w strukturze firmy).
  • Zbierzmy  informacje o firmie sięgając do wszelkich dostępnych źródeł (prasa branżowa, Internet, bezpośredni kontakt z pracownikami, materiały promocyjne publikowane przez firmę) aby dobrze poznać specyfikę potencjalnego miejsca pracy.
Poprzez dokumenty aplikacyjne rozumiemy:
  1. Życiorys zawodowy - Curriculum vitae (CV),  tłumaczone z języka łacińskiego jako linia, bądź program życia.
  2. List motywacyjny, stosowany w odpowiedzi na konkretną ofertę pracy, prezentujący nasze umiejętności, wiedzę i kwalifikacje odnoszące się do wymagań stanowiska pracy.
  3. List intencyjny, pisany w sytuacji gdy firma wydaje się być idealnym miejscem dla nas, lecz nie posiadamy informacji o wolnych miejscach pracy. Tworzymy ogólną charakterystykę kandydata, eksponując swoje atuty i osiągnięcia.
  4. Formularz aplikacyjny, rodzaj kwestionariusza, zawierającego pytania przygotowane pod potrzeby danego pracodawcy.  
Formularz aplikacyjny jest formą  coraz chętniej stosowaną przez pracodawców, zwłaszcza firmy międzynarodowe, gdyż koncentrując się na informacjach o zasadniczym znaczeniu dla danego  stanowiska  pracy  pozwala  na  szybką  analizę, porównanie  i  selekcję  zgłoszeń oraz obniża koszty związane z poszukiwaniem nowych pracowników.

Stosując formularz, w odróżnieniu od CV kandydat ma mniejsze możliwości wpływu na wybór informacji, uwypuklenie czy pominięcie pewnych faktów, związanych z doświadczeniem czy  wykształceniem oraz nie wyróżni się poprzez szatę graficzną, czy układ dokumentu.

Spotkać się możemy z różnymi rodzajami formularzy aplikacyjnych:
  • w wersji drukowanej,
  • elektronicznymi (on-line),
  • otwartymi (bez określonego stanowiska pracy),
  • celowymi (gdy ubiegamy się o konkretne stanowisko),
  • o charakterze informacyjnym (zawierające informacje o kandydacie podobnie jak w liście motywacyjnym czy CV),
  • bardzo szczegółowymi (w sposób rozbudowany badającymi predyspozycje kandydata).
Życiorys zawodowy (curriculum vitae)

CV traktuj jako „narzędzie sprzedaży", które cię promuje, uwiarygodnia i reprezentuje, gdy jesteś nieobecny!

Jest to często pierwsza forma kontaktu z pracodawcą, podczas którego dokonuje się wstępna selekcja.

Nie jest w stanie sprawić, że otrzymasz ofertę pracy, ale możesz dzięki CV dostać się na rozmowę kwalifikacyjną.

Życiorys zawiera informację o tym, co umiesz robić i powinien przedstawiać kierunek kariery zawodowej, której każdy etap realizuje się poprzez praktyczne doświadczenia. Przejrzystość zawartych informacji, spójność wykształcenia, doświadczeń zawodowych czy posiadanych kompetencji decyduje o tym, czy pracodawca będzie postrzegał ciebie jako  kandydata odpowiednio zmotywowanego do podjęcia pracy na danym stanowisku. Chaos, brak umiejętnej selekcji informacji to dla pracodawcy sygnał, iż być może nie potrafisz wyznaczać sobie celów zawodowych, brak ci konsekwencji, nie jesteś przewidywalny, a zatem ciężko ci zaufać.

Ważne jest zatem przedstawienie informacji, istotnych dla pracodawcy w sposób uporządkowany, wskazujący na  ciebie, jako osobę świadomie sterującą własną karierą zawodową.

Sam wybór rodzaju życiorysu stanowi dodatkową informację dla pracodawcy. Pozwalając na wyeksponowanie pewnych cech osobowości kandydata oraz wyróżnienie doświadczeń, potwierdza dobrą znajomość wymagań i charakteru stanowiska o jakie się ubiegasz. Może świadczyć o strategicznym myśleniu  kandydata bądź braku ukierunkowanej motywacji.

Rodzaje życiorysów:
  • Chronologiczny
  • Funkcjonalny
  • Ukierunkowany
  • Niestandardowy
Życiorys chronologiczny

Schemat CV chronologiczne Wzór CV chronologiczne

Jest najbardziej popularny i lubiany przez osoby przeprowadzające rekrutacje.

Czytelnie prezentuje przebieg zatrudnienia i edukacji przy zastosowaniu  zasady odwrotnej chronologii tzn.: w pierwszej kolejności wymieniamy ostatnie miejsce naszej pracy/ostatnio ukończone szkoły, stopniowo przechodząc do wcześniejszych doświadczeń.

Uwypukla stanowiska i nazwy zakładów pracy, zawiera informacje o obowiązkach i osiągnięciach.

Obrazuje dokładny przebieg kariery, w związku z tym wskazany jest przede wszystkim dla osób konsekwentnie realizujących swoje cele zawodowe, pragnących podążać nadal w wybranym kierunku, bez długich przerw w zatrudnieniu czy  częstych zmian pracy.

Polecany, gdy:
  • Posiadasz odpowiednie wykształcenie i spójne doświadczenie zawodowe, układające się w ciągłość kariery.
  • Masz listę osiągnięć podczas studiów, odbyłeś praktyki, wolontariat, staż czy wykonywałeś prace dorywcze.
  • Rozwijasz  się zawodowo w konkretnej dziedzinie.
Niekorzystny, gdy:
  • Zatrudnienie jest przerywane okresami choroby, bezrobociem.
  • Często zmieniałeś pracodawcę (kariera jumpera).
  • Doświadczenia zawodowe są niespójne,  może sugerować brak wizji kariery.
  •  
Życiorys funkcjonalny

Wzór CV funkcjonalne

Eksponuje umiejętności i porządkuje doświadczenia zawodowe zgodnie z założonym celem zawodowym, obszarem zainteresowań.

Podkreśla się w nim najważniejsze osiągnięcia i mocne strony kandydata, które pomocne będą przy wykonywaniu pracy o jaką się starasz.

Informacje o przebiegu kariery zawodowej są przedstawiane w formie bardzo skrótowej (firma, stanowisko, dział). Niektóre stanowiska, czy daty mogą być  pominięte.

Tworzymy kategorie umiejętności:  np : finansowe, negocjacji, komunikowania się itp.

Warto też określić swoje doświadczenie zawodowe, np. w budowaniu zespołów, sprawowaniu przywództwa itp.

Polecany, gdy:
  • Poszukujesz  pracy w zawodzie niezgodnym z wykształceniem.
  • Nie chciałbyś  ukazywać przerw w zatrudnieniu.
  • Doświadczyłeś  degradacji zawodowej.
  • Decydujesz się na zmianę ścieżki kariery zawodowej.
  • Masz bogate doświadczenie zawodowe, ale w ostatniej pracy nie wykonywałeś obowiązków charakterystycznych dla pożądanego stanowiska pracy.
Jeżeli natomiast nie zachodzi żadna z powyższych sytuacji,  stosowanie  tej formy życiorysu  może wzbudzić  niepotrzebną „podejrzliwość" pracodawcy.

Mając wykształcenie i doświadczenie zawodowe układające się w ciągłość linii kariery przedstaw się pracodawcy poprzez życiorys chronologiczny, który jest bardziej przejrzysty i czytelny.

Życiorys ukierunkowany

Wzór CV ukierunkowane

Ten rodzaj życiorysu powinien być stosowany jedynie w uzasadnionych przypadkach, gdy zainteresowany jesteś  konkretnym stanowiskiem pracy i w twojej  biografii można odnaleźć wiele elementów świadczących o twoim dopasowaniu do danego stanowiska.

Podawane informacje dotyczą jedynie pewnej dziedziny doświadczeń zawodowych, pomija się  pozostałe. Koncentruje  się na wartościach, jakie można  wnieść do firmy, prezentując listę osiągnięć, która uwiarygodni posiadane umiejętności.

Korzystny, gdy:
  • Masz wiele różnorodnych doświadczeń zawodowych, ale nie układających się w uporządkowany plan kariery zawodowej, natomiast teraz  chciałbyś  zorientować się na konkretną branżę.
  • Nie masz  długotrwałych, czy niepokojących zmian w karierze zawodowej.
  • Często zmieniałeś  stanowisko pracy lub miejsce zamieszkania.
  • Potrafisz udowodnić deklarowane kompetencje poprzez listę osiągnięć i doświadczeń.
  • Nie masz  doświadczenia zawodowego, ale posiadasz  umiejętności zdobyte podczas studiów, dzięki przynależności do kół naukowych, organizacji studenckich czy wolontariacie.
  • Masz  bogate doświadczenie zawodowe w konkretnej dziedzinie i chcesz podnieść jeszcze bardziej swoją pozycję.

Życiorys alternatywny

Zawierają się tu wszelkie inne, ponadstandardowe formy prezentacji, charakterystyczne dla przedstawicieli wolnych  zawodów,  osób z branży artystycznej czy reklamowej (portfolio, prezentacje na płycie CD itp.)

Objętość CV

Życiorys zawodowy zazwyczaj zajmuje jedną stronę kartki formatu A4, w uzasadnionych przypadkach nie więcej niż trzy.

Redagując życiorys należy  pamiętać  o zachowaniu równowagi pomiędzy dwoma sprzecznymi wymaganiami: zwięzłością i szczegółowością. Przyjmuje się, iż pracodawca średnio poświęca 30 sekund na zapoznanie się z życiorysem kandydata i nie lubi marnować czasu na czytanie „elaboratów". Postaraj się zatem w sposób przejrzysty zmieścić informacje na swój temat na jednej stronie kartki A4.

Sporządź dwukartkowe  CV, gdy:
  • Stanowisko, o jakie się ubiegasz wymaga specjalistycznych umiejętności np. technicznych  oraz inżynierskich i potrzebujesz miejsca, żeby udowodnić, że je posiadasz.
  • Działasz na polu naukowym, posiadasz długą listę publikacji, wykładów, kursów zawodowych czy patentów (w tym przypadku dopuszczalne jest także  3-stronicowe CV).
  • Jesteś kierownikiem wyższego szczebla z długą historią osiągnięć w zakresie zarządzania.
  • W żaden sposób nie udaje ci się  tak wyselekcjonować informacji, aby zmieścić się na jednej stronie, przy zachowaniu koniecznych wymogów estetyki.
Błędy w życiorysach

Wśród często występujących błędów, które  skutkują brakiem zainteresowania pracodawcy twoją kandydaturą można  wymienić:
  • Pisanie życiorysu po obu stronach kartki.
  • Błędy w nazwach, literówki, pomyłki w datach.
  • Nieaktualne bądź niekompletne dane adresowe. Podaj  ten numer telefonu, pod którym jesteś rzeczywiście dostępny. Pracodawca nie będzie ponawiał kilkakrotnie  nieudanych prób kontaktu, zadzwoni do kogoś innego.
  • Brak informacji jakiego stanowiska  dotyczy aplikacja, szczególnie istotne, gdy firma poszukuje  wielu pracowników.
  • Bezkrytyczne korzystanie ze wzorców życiorysów zamieszczanych w poradnikach, Internecie itp. Nieumiejętnie dobrany rodzaj życiorysu zamiast wyeksponować twoje atuty, zadziała na twoją  niekorzyść.
  • Zaburzona chronologia w historii zatrudnienia, chaos informacyjny, nieumiejętność selekcji informacji.
  • Zbyt duża objętość dokumentu.
  • Kopiowanie podanej w ogłoszeniu charakterystyki stanowiska pracy.
  • Podawanie nieprawdy lub przesadzonych informacji o osiągnięciach, dyplomach, mocnych stronach czy znajomości języków obcych. Wprawdzie możesz dzięki temu dostać się na rozmowę  kwalifikacyjną ale i tak bardzo szybko zostaniesz zdemaskowany,  gdy pracodawca np. zacznie zadawać pytania w obcym języku, którego  doskonałą znajomość zadeklarowałeś w CV.
  • Brak klauzuli dotyczącej zgody na przetwarzanie danych osobowych lub brak własnoręcznego podpisu pod w/w klauzulą.
  • Zbyt wyszukana forma graficzna, upiększenia, udziwnienia, tabelki itp.
  • Nieaktualne zdjęcie. Pamiętaj o tym, że zamieszczając zdjęcie dostarczasz pracodawcy dodatkowych informacji o sobie. O tym, czy będziesz odebrany pozytywnie czy nie, decyduje „droga skojarzeń" pracodawcy. Zastanów się zatem,  zanim zamieścimy zdjęcie, czy jest to rzeczywiście niezbędne.
List motywacyjny

Schemat listu motywacyjnego Wzór listu motywacyjnego

List motywacyjny jest dokumentem składanym wraz z życiorysem zawodowym, przygotowanym pod potrzeby konkretnego miejsca pracy.

Może znacząco zwiększyć szanse na uzyskanie zatrudnienia, gdyż dzięki zaprezentowaniu wykształcenia, doświadczenia zawodowego i cech charakteru, istotnych z punktu widzenia pracodawcy wskazuje na motywację do podjęcia pracy.

Pracodawca chętnie  zaprosi na rozmowę kwalifikacyjną  osobę wysoko zmotywowaną do pracy, która poprzez właściwą selekcję informacji w liście motywacyjnym uwypukli wymierne korzyści z zatrudnienia na danym stanowisku.

Podczas gdy CV jest raczej formalnym dokumentem list motywacyjny daje pewną swobodę wyrażania myśli i podkreślenia swej wyjątkowości, aczkolwiek  i w tym przypadku zachowuje określoną formę.

Daje często  niepowtarzalną okazję, do zaprezentowania się potencjalnemu pracodawcy w formie bardziej zindywidualizowanej i rozbudowanej w stosunku do życiorysu.

Możesz  zaciekawić swoją osobą i poprzez to skłonić pracodawcę do zaproszenia  na rozmowę kwalifikacyjną.

List motywacyjny określa DLACZEGO interesuje cię praca na danym stanowisku, w konkretnej  firmie i DLACZEGO uważasz, że jesteś najlepszym kandydatem ?

Dobry list motywacyjny powinien być krótki (mieścić się na stronie formatu A4), przejrzysty, konkretny (bez ogólników) i  zawierać rzeczowe argumenty, uwiarygodniające twoją kandydaturę.

List motywacyjny może zwiększyć twoją skuteczność w poszukiwaniu pracy, zatem dołączaj go do życiorysu zawodowego zawsze, o ile pracodawca nie zaznaczy wyraźnie, iż życzy sobie jedynie Curriculum Vitae.

Błędy w listach motywacyjnych  

Wśród często występujących błędów, które skutkują brakiem zainteresowania pracodawcy twoją kandydaturą można  wymienić:
  • Powtarzanie faktów z CV.
  • Pomijanie aspektów osobowościowych lub przesadne „chwalenie się".
  • Ogólnikowe sformułowania, brak przykładów.
  • Wielokrotne wykorzystywanie tego samego listu motywacyjnego, starając się o pracę w różnych firmach.
  • Widoczny brak konsekwencji i motywacji.
  • Brak indywidualizacji, bezkrytyczne korzystanie ze wzorców.
  • Nadmierny tupet, a w rzeczywistości: brak doświadczeń zawodowych, wybitnych zdolności czy kwalifikacji.
  • Zbyt obszerny, bez umiejętnej selekcji informacji (to nie autobiografia).
  • Niedostosowanie do specyfiki firmy, stanowiska i innych wymagań zawartych w ofercie.
  • Dosłowne „kopiowanie" podanej w ogłoszeniu charakterystyki stanowiska pracy.
  • „Przerysowany" język, nadużywanie słownictwa branżowego, slang itp.
  • Błędy stylistyczne, gramatyczne, ortograficzne, literówki.
  • Mało przejrzysta szata graficzna, udziwnienia.
  • Niekompletne dane adresowe, list adresowany nie do konkretnej osoby.
  • Brak własnoręcznego podpisu.
 

CIiPKZ - Zbiory informacji zawodowej

Zbiory informacji zawodowej

Centrum Poradnictwa Zawodowego na bieżąco monitoruje i aktualizuje wszelkie informacje związane z regionalnym, ogólnopolskim i międzynarodowym rynku pracy. Informacje upowszechniane są w formie:

  • papierowej – w formie ulotek, wzorów, poradników i informacji drukowanych dostępnych w Centrum;
  • audiowizualnej – w formie audiowizualnej – płyty z filmami zawodoznawczymi i psychologicznymi dostępnymi dla wszystkich klientów z możliwością odtworzenia ich na komputerach w Centrum;
  • elektronicznej – informacja zawodowa jest na bieżąco aktualizowana i udostępniana na stronie PAKTU dla Rozwoju Poradnictwa Zawodowego: https://wupolsztyn.praca.gov.pl/web/doradca

ZASOBY INFORMACJI  ZAWODOWEJ 

  1. Informacje na temat rynku pracy w woj. warmińsko-mazurskim
  1. Informacje o zawodach
  • krajowe standardy kwalifikacji zawodowych - publikacja MPiPS, obejmująca: nazwę zawodu (zgodnie z klasyfikacją zawodów i specjalności), podstawy prawne wykonywania zawodu, syntetyczny opis zawodu, stanowiska pracy, zadania zawodowe, składowe kwalifikacji zawodowych, specyfikację kwalifikacji zawodowych opisanych zbiorami umiejętności, wiadomości i cech psychofizycznych 
  • przewodnik po zawodach składający się z 7-tomów, zawierający opisy 563 zawodów (z zawodami pokrewnymi - 778 zawodów)
  • Barometr zawodów - "Barometr zawodów" to jednoroczna prognoza sytuacji w zawodach. Barometr dzieli zawody na trzy grupy: deficytowe, zrównoważone i nadwyżkowe. Barometr pokazuje zapotrzebowanie na zawody w każdym z powiatów w Polsce, a t akże na poziomie województw. 
  • Informacje o zawodach INFOdoradca+ 
  • Klasyfikacja Zawodów i Specjalności - Serwis Informacyjny Urzędów Pracy 
  • Standardy Kwalifikacji Zawodowych i Szkoleń - baza danych Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej 
  • Narodowa Agencja Wymiany Akademickiej - uznawalność wykształcenia i kwalifikacji zawodowych w krajach UE  
  • Zawody Regulowane - platforma informacji dotyczących zawodów regulowanych prawem w Polsce 
  1. Informacje na temat szkół, uczelni, instytucji szkoleniowych oraz możliwościach podnoszenia kwalifikacji
  1. Poradniki i materiały informacyjne dla osób poszukujących pracy
  • Poradniki dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy: „Jak aktywnie poszukiwać pracy?" oraz „Planowanie kariery zawodowej"- autorstwa doradców zawodowych z CPZ w Olsztynie 
  • materiały informacyjne dotyczące nabywania umiejętności poszukiwania i uzyskiwania zatrudnienia, a także o usługach organów zatrudnienia i innych partnerów rynku pracy dla bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców  udostępnione w formie:
    • ulotek: 
      • DORADCA ZAWODOWY
      • JAK NAPISAĆ ŻYCIORYS,
      • JAK NAPISAĆ LIST MOTYWACYJNY, 
      • DOKUMENTY APLIKACYJNE, 
      • JAK AKTYWNIE POSZUKIWAĆ PRACY, 
      • ROZMOWA Z PRACODAWCĄ, 
      • DIAGNOSTYKA PSYCHOLOGICZNA, 
      • USŁUGI DLA PRACODAWCÓW, 
      • MOŻLIWOŚCI PODNOSZENIA KWALIFIKACJI
      • CENTRUM INFORMACJI I PLANOWANIA KARIERY ZAWODOWEJ W OLSZTYNIE,
      • SPÓŁDZIELNIE SOCJALNE,
      • OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNE NA RYNKU PRACY.
    • informatorów (dostępnych na sali  informacji zawodowej):
      • Informator „Działalność gospodarcza" (zawierający informacje niezbędne do założenia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej),
      • Informator dla osób niepełnosprawnych ( zawiera informacje dot. zakładów pracy chronionej, stowarzyszeń na rzecz osób niepełnosprawnych, oraz dodatki prasowe).
      • Informator „Prawo Pracy' (zawiera różne akty prawne).
      • Informator o projektach współfinansowanych przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
    • e-poradnika dla osób poszukujących pracy dostępnego na stronie www.doradca.up.gov.pl  (aktualizowane zgodnie ze zmianami w przepisach prawa oraz wymagań rynku pracy). Zawiera on następujące bloki tematyczne: dokumenty aplikacyjne; rozmowa kwalifikacyjna; metody aktywnego poszukiwania pracy; metody podnoszenia kwalifikacji; własna firma krok po kroku; wskazówki dla osób niepełnosprawnych
  1. Inne materiały informacyjne zgromadzone i udostępnione w sali informacji zawodowej:
  • Czasopismo „Perspektywy" 
  • Czasopismo „Charaktery" 
  • Czasopismo „Personel i Zarządzanie" 
  • Czasopismo „Własna firma. Franchising"
  • Czasopismo „Praca i życie za granicą" 
  • Magazyny informacyjne dla osób niepełnosprawnych
  • Codzienna aktualna prasa - „Gazeta Wyborcza", „Gazeta Olsztyńska"
  • Biuletyn Informacyjny Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie
  • Internetowe serwisy pracy i kariery
  • Pozycje książkowe i poradniki przydatne dla osób poszukujących pracy oraz zamierzających rozpocząć prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej (do korzystania w sali audiowizualnej CliPKZ w Olsztynie (na zasadzie czytelni) 
  • ulotki i broszury informacyjne, foldery, płyty CD, materiały drukowane otrzymane przez inne instytucje związane z rynkiem pracy:
    • informacja zawodowa (zeszyty informacyjno-metodyczne) o zawodach i specjalnościach; 
    • o metodach i technikach poszukiwania pracy; 
    • o sposobach poruszania się na rynku pracy; 
    • o usługach świadczonych przez urzędy pracy;
    • wzory CV, listów motywacyjnych, adresy stron internetowych z ofertami pracy; 
    • o uczelniach wyższych, firmach szkoleniowych, szkołach policealnych;
    • o możliwościach udziału osób bezrobotnych w projektach z zakresu rynku pracy; 
    • dla osób rozpoczynających oraz prowadzących działalność gospodarczą;  o spółdzielniach socjalnych; 
    • o niezbędnych informacjach na temat EURES oraz możliwościach podjęcia pracy w krajach UE/EOG
  • Kolekcja filmów edukacyjno-szkoleniowych 
  1. Profesjonalna obsługa klienta
  2. Wystąpienia publiczne
  3. Planowanie kariery, czyli jak wybrać zawód
  4. Jak pokonać stres
  5. Techniki negocjacji
  6. Kierowanie zespołem
  7. Profesjonalna obsługa klienta
  8. Trening umysłu
  9. Zarządzanie czasem
  10. Rozmowa kwalifikacyjna
  11. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej
  12. Gdzie i jak szukać pracy
  13. Biznes w praktyce
  14. Czy nadaję się na przedsiębiorcę
  15. Zakładam firmę
  16. Dopiąć swego, czyli jak wyznaczać i osiągnąć swoje cele
  17. Nie daj się bezrobociu
  18. Mowa ciała w praktyce
  19. Zakładam firmę
  20. Czy nadaje się na przedsiębiorcę?
  21. Spacery po zawodach
  22. Sztuka perswazji  cz.1, cz.2
  23. Sztuka perswazji  cz.3, cz.4
  24. Dopiąć swego
  25. Zawód przyszłości
  26. Nie daj się bezrobociu
  27. Rozpoczynam działalność gospodarczą
  28. Poczucie własnej wartości
  29. Przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej
  30. Trening umysłu
  31. Cykl autoprezentacja: Savoir- vivre w pracy
  32. Cykl autoprezentacja: Mowa ciała w praktyce
  33. Cykl autoprezentacja: Jak wywrzeć dobre wrażenie
  34. Gdzie i jak szukać pracy?
  35. Zarządzanie czasem
  36. Asertywność
  37. Myśl pozytywnie
  38. Kierowanie zespołem
  39. Planowanie kariery, czyli jak wybrać zawód
  • Kolekcja filmów zawodoznawczych (na nośniku DVD): 
  1. Przemysł i budownictwo
  2. Bezpieczeństwo i ochrona
  3. Kreacja
  4. Nauka i edukacja
  5. Prawo i administracja
  6. Komputery i elektronika
  7. Usługi i turystyka
  8. Służba zdrowia
  9. Rolnictwo i środowisko
  10. Zarządzanie i finanse

Pomoc we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników

Pomoc w indywidualnym rozwoju zawodowym pracodawcy lub jego pracownikom jest to usługa świadczona na rzecz pracodawców przez Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie oraz powiatowe urzędy pracy województwa warmińsko-mazurskiego (Art. 38, ust. 1, pkt 2 lit. b Ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 roku o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy Dz.U. z 2022r. poz. 690, z późn. zm.).
 
Jest to usługa realizowana na wniosek pracodawcy poprzez udzielanie indywidualnych porad zawodowych pracodawcy lub jego pracownikom w celu rozwoju kompetencji oraz podnoszenia kwalifikacji zawodowych osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach. 

Porad zawodowych udzielają doradcy zawodowi, wykorzystując standaryzowane metody i narzędzia poprzez badanie i analizę predyspozycji zawodowych, umiejętności, cech  osobowościowych  oraz doświadczeń.

W ramach porady doradca zawodowy pomaga przeanalizować posiadane kwalifikacje, kompetencje, umiejętności, predyspozycje zawodowe, proponuje  określony plan możliwości rozwoju zawodowego klienta. Istnieje również możliwość skorzystania z diagnostyki psychologicznej w celu określenia predyspozycji do pracy w określonym zawodzie. Diagnostyka ta obejmuje m.in. zainteresowania zawodowe, podatność na stres i radzenie sobie ze stresem, kompetencje społeczne. 

Zbadany i określony potencjał zawodowy i osobowościowy pracowników może być dla pracodawcy wskazówką do prawidłowego rozwoju zawodowego. Prawidłowy rozwój zawodowy pracownika jest ważny dla pracodawcy, ponieważ tworzy on atmosferę zadowolenia z pracy, stabilizuje zatrudnienie oraz korzystnie wpływa na efektywność.
  Pracodawca krajowy zainteresowany pomocą centrum informacji i planowania kariery zawodowej wojewódzkiego urzędu pracy w indywidualnym rozwoju zawodowym składa do wojewódzkiego urzędu pracy wniosek zawierający następujące dane:
  • określenie form oczekiwanej pomocy;
  • imię i nazwisko lub nazwę pracodawcy, adres, numer telefonu i faksu, adres poczty elektronicznej i adres strony internetowej, jeżeli pracodawca posiada takie możliwości komunikacji, imię i nazwisko osoby wskazanej przez pracodawcę do kontaktów, numer identyfikacji podatkowej;
  • listę osób, którym ma być świadczona pomoc w indywidualnym rozwoju zawodowym, zawierającą dla każdej osoby: imię i nazwisko oraz numer PESEL, a w przypadku cudzoziemca numer dokumentu stwierdzającego tożsamość.
W sprawie pomocy w rozwoju zawodowym pracodawcy lub jego pracowników prosimy o kontakt:
 
Centrum Poradnictwa Zawodowego w Elblągu 
ul. Rawska  3, 
tel.: (89) 524 33 40, e-mail: k.gebica@up.gov.pl
 
Centrum Poradnictwa Zawodowego w Olsztynie 
ul. Głowackiego 28, parter 
tel.: (89) 522-79-40,  e-mail: b.babynko@up.gov.pl

CIiPKZ - Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa na odległość

Poradnictwo zawodowe i informacja zawodowa na odległość


Centra Poradnictwa Zwodowego w Olsztynie i Elblągu oferują konsultacje doradcy zawodowego za pośrednictwem poczty elektronicznej*:

Poradnictwo na odległość to możliwość uzyskania konsultacji u doradcy zawodowego poprzez Internet w sytuacji gdy potrzebujesz:
  • pomocy w rozwiązaniu problemu dotyczącego podjęcia decyzji zawodowej związanej np. z wyborem zawodu, przekwalifikowaniem, uzupełnieniem lub podwyższeniem posiadanych kwalifikacji zawodowych, poszukiwaniem pracy, planowaniem własnej ścieżki kariery zawodowej 
  • wsparcia dotyczącego sposobów poszukiwania pracy, pisania CV i listu motywacyjnego, przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej z pracodawcą 
  • informacji o zawodach, szkołach, uczelniach wyższych i instytucjach szkoleniowych. Możesz także otrzymać wsparcie w sprawach związanych z działalnością gospodarczą, w następujących obszarach: 
  • informacje o firmach wspierających osoby rozpoczynające działalność gospodarczą, 
  • informacje o dostępnych formach wsparcia przyszłych przedsiębiorców 
  • formy prowadzenia działalności gospodarczej 
  • wymogi rejestracyjne (zezwolenia, koncesje) 
  • zasady sporządzania biznesplanu 
Osoby zainteresowane poradnictwem zawodowym na odległość powinny wypełnić i przesłać wiadomość z opisem swojego problemu zawodowego na adres e-mail: olwu@up.gov.pl

*Informacja dotycząca poczty elektronicznej: Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie informuje, że nie udziela odpowiedzi na korespondencję otrzymywaną pocztą elektroniczną, która nie spełnia wymogów określonych w art. 63 ust. 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z póź. zm.), co oznacza, że w treści korespondencji należy podać:
  • imię i nazwisko osoby zwracającej się z pytaniem, 
  • adres (kod pocztowy, miejscowość, ulica, numeru domu i mieszkania), 
  • konkretne pytanie - wskazanie sprawy. 
Prosimy również o wskazanie adresu e-mail, na który ma zostać przesłana odpowiedź!


NASZE DANE TELEADRESOWE: 

Centrum Poradnictwa Zawodowego w Olsztynie: 

Centrum Poradnictwa Zawodowego w Elblągu: 
telefon: (89) 524 33 40 lub (55) 234 67 83
e-mail: olwu@up.gov.pl  


CIiPKZ - Diagnostyka psychologiczna

Diagnostyka psychologiczna

DIAGNOSTYKA PSYCHOLOGICZNA stanowi element procesu doradczego, który ukierunkowany jest w szczególności na diagnozowanie właściwości psychicznych i psychofizycznych oraz predyspozycji zawodowych osób bezrobotnych i poszukujących pracy.

DIAGNOSTYKA PSYCHOLOGICZNA oferowana przez Centra Poradnictwa Zawodowego w Olsztynie i Elblągu oznacza możliwość bezpłatnego skorzystania z pomocy psychologa w celu przeanalizowania własnego potencjału zawodowego oraz określenia predyspozycji zawodowych.

W naszym Centrum istnieje możliwość określenia między innymi:

  • uzdolnień w odniesieniu do zawodów, 
  • zainteresowań zawodowych osób dorosłych i młodzieży, 
  • właściwości osobowościowo – temperamentalnych, 
  • predyspozycji zawodowych 
  • predyspozycji poznawczych, 
  • systemu wartości zawodowych, 
  • umiejętności radzenia sobie w pracy, w sytuacjach stresowych. 

Diagnoza wykonywana jest m. in. za pomocą kwestionariuszy i zestawów testów. Badania - poprzedzone rozmową wstępną z psychologiem - odbywają się w osobnym pomieszczeniu, zapewniającym klientom odpowiednie warunki. Przeciętny czas badania waha się od pół godziny do trzech godzin.

Centrum gwarantuje osobom badanym poufność i ochronę danych osobowych oraz informacji będących przedmiotem badania.

Ponadto, w Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej można skorzystać z indywidualnych konsultacji psychologicznych. W trakcie tego typu spotkań, przy fachowej pomocy wykwalifikowanych psychologów rozwiązywane są problemy związane z:

  • wyborem lub zmianą zawodu, 
  • przystosowaniem zawodowym, 
  • wypaleniem zawodowym, 
  • stresem, 
  • komunikacją interpersonalną, 
  • asertywnością itp. 

Z diagnostyki psychologicznej w Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej mogą nieodpłatnie korzystać:

  • osoby bezrobotne i poszukujące pracy, 
  • osoby pracujące zagrożone utratą pracy lub zamierzające się przekwalifikować, 
  • młodzież stojąca przed problemem wyboru zawodu 
  • pracodawcy zainteresowani własnym rozwojem, rozwojem swoich pracowników oraz potrzebujący wsparcia w doborze kandydatów do pracy. 

Kontakt i zapisy na indywidualne konsultacje z psychologiem w Centrum w Olsztynie

Osoby poszukujące pracy lub planujące karierę zawodową na konsultacje z doradcą zawodowym mogą umówić się od wtorku do piątku w godz. 7.30 do 15.30 lub w poniedziałki w godz. 8.00-17.00: 

  • telefon: (89) 522 79 41/42/43 
  • e-mail:  olwu@up.gov.pl 
  • komunikator Skype: kontakt - CIZ Olsztyn 
  • wiadomość poprzez portal społecznościowy Facebook: (https://www.facebook.com/cizolsztyn).
  • osobiście w siedzibie Centrum w Olsztynie przy ul. Głowackiego 28 (parter) 

Kontakt i zapisy na indywidualne konsultacje z psychologiem w Centrum w Elblągu.
Osoby poszukujące pracy lub planujące karierę zawodową na konsultacje z doradcą zawodowym mogą umówić się od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 do 15.30: 

  • telefon: (89) 524 33 40 lub (55) 234 67 83
  • e-mail: olwu@up.gov.pl 
  • osobiście w siedzibie Centrum w Elblągu przy ul. Rawskiej 3

 
 


Warsztaty i spotkania

ZAPRASZAMY DO UDZIAŁU W BEZPŁATNYCH WARSZTATACH
 
ORGANIZOWANYCH PRZEZ
CENTRUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO
W ELBLĄGU

 

 

Ukryte możliwości – nowe horyzonty

- spotkanie informacyjne -
06 marca 2025 r. 9.00 – 12.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 05.03.2025r.

Dla kogo:

Dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy lub innych osób zainteresowanych planowaniem własnej kariery zawodowej.

Cel warsztatów:

  • diagnoza potencjału zawodowego

Podczas zajęć uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z informacjami dotyczącymi  odkrywania własnych uzdolnień oraz diagnozowania mocnych i słabych stron w odniesieniu do poszukiwania i utrzymania zatrudnienia.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Motywacja do zmiany

- porada grupowa-
13 marca 2025 r. 9.00 – 12.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 12.03.2025r.

Dla kogo:

Dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy  lub innych osób zainteresowanych uzyskaniem lub poszerzeniem wiedzy z zakresu dokonywania zmian, które mogą umożliwić skuteczniejsze znalezienie zatrudnienia.

Cel warsztatów:

  • wyzwolenie odwagi i kreatywności w dokonaniu zmian prowadzących do znalezienia zatrudnienia.

Podczas spotkania uczestnicy nabędą wiedzę z zakresu motywacji oraz stawiania realnych celów zawodowych. Będą mieli możliwość dokonać bilansu własnych przekonań uniemożliwiających dokonanie zmiany zawodowej.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zacząć od nowa – jak nie dać się bezrobociu

- spotkanie informacyjne -
2 kwietnia 2025 r. 9.00 – 11.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 01.04.2025r.

Dla kogo?
Dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy oraz innych osób zainteresowanych powrotem na rynek pracy

Cel warsztatów:

  • przekazanie  niezbędnych informacji przydatnych do znalezienia zatrudnienia  

Podczas warsztatów uczestnicy uzyskają niezbędną do skutecznego poszukiwania pracy wiedzę na temat: rynku pracy i mechanizmów nim rządzących; specyfiki lokalnego rynku pracy oraz oczekiwań i wymagań pracodawców wobec potencjalnych pracowników.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Moje mocne strony, czyli jak zawalczyć o siebie w kontakcie z pracodawcą

- spotkanie informacyjne -
11 kwietnia  2025 r. 9.00 – 11.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 10.04.2025r.

Dla kogo:

Dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy lub rozważających zmianę pracy, zainteresowanych uzyskaniem lub poszerzeniem informacji z zakresu umiejętności wykorzystania mocnych stron w kontakcie z pracodawcą.

Cel warsztatów:

  • przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.

Uczestnicy  zostaną wyposażeni w wiedzę dotyczącą zaprezentowania swoich możliwości, umiejętności i wiedzy podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Działalność gospodarcza sposobem na zatrudnienie

- spotkanie informacyjne -
07 maja 2025 r. 9.00 – 11.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 06.05.2025r.

Dla kogo:

Dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy, zainteresowanych uzyskaniem lub poszerzeniem informacji z zakresu założenia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Cel warsztatów:

  • przekazanie podstawowych informacji dotyczącej prowadzenia własnej działalności gospodarczej

Uczestnicy zdobędą podstawowe informacje na temat prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Będą mieli również możliwość sprawdzić swoje kompetencje do bycia przedsiębiorcą.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Wyznaczanie i realizacja celów zawodowych i życiowych

- spotkanie informacyjne -

08 maja 2025 r. 9.00 – 11.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 07.05.2024r.

Dla kogo:

Dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy lub innych osób zainteresowanych planowaniem własnej kariery zawodowej.

Cel warsztatów:

  • tworzenie skutecznych planów 

Podczas zajęć uczestnicy będą mieli możliwość zapoznania się z informacjami dotyczącymi  wyznaczania i realizacji celów zawodowych i życiowych w oparciu o dostępne zasoby.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jak wrócić do pracy po długotrwałym bezrobociu – szanse, niezbędne działania

- spotkanie informacyjne -
13 maja 2025 r. 9.00 – 11.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 12.05.2025r.

Dla kogo?
Dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy oraz innych osób zainteresowanych powrotem na rynek pracy po długotrwałym okresie bezrobocia.

Cel warsztatów:

  • wyposażenie uczestników w wiedzę i umiejętności  niezbędne do skutecznego powrotu na rynek pracy. 
  • motywowanie uczestników do aktywnego poszukiwania pracy.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Własna firma

- dwudniowe warsztaty –
14-15 maja 2025 r. 9.00 – 14.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 13.05.2025r.

Dla kogo:

Dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy, zainteresowanych uzyskaniem lub poszerzeniem informacji z zakresu założenia i prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

Cel warsztatów:

  • praktyczne przybliżenie informacji z zakresu rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej.

Na dwudniowe warsztaty zaproszeni zostaną przedstawiciele urzędów i instytucji, obecnych w życiu przedsiębiorców. Uczestnicy będą mieli możliwość uzyskać bezpośrednio od nich informacje dotyczące prowadzenia działalności gospodarczej. Będą mieli również możliwość sprawdzić swoje kompetencje do bycia przedsiębiorcą.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zarządzanie sobą w czasie podczas poszukiwania pracy

- spotkanie informacyjne -
15 maja 2025 r. 9.00 – 11.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 14.05.2025r.

Dla kogo:

Dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy lub chcących zmienić pracę, zainteresowanych uzyskaniem lub poszerzeniem informacji z zakresu zarządzania sobą w czasie podczas poszukiwania pracy.

Cel warsztatów:

  • nabycie praktycznej wiedzy umożliwiającej lepsze zarządzanie sobą w czasie poszukiwania zatrudnienia.

Podczas warsztatów uczestnicy uzyskają przydatne informacje dotyczące planowania pracy własnej. Będą mieli również możliwość dokonania diagnozy indywidualnych mechanizmów związanych z wykorzystaniem czasu podczas poszukiwania pracy.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Asertywność – jak być otwartym, naturalnym i skutecznym

- porada grupowa -
19 maja 2025 r. 9.00 – 13.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 16.05.2025r.

Dla kogo:

Dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy lub planujących zmienić pracę, które chcą rozwijać swoją asertywność, skutecznie komunikować swoje potrzeby oraz budować pewność siebie w relacjach zawodowych i osobistych.

Cel warsztatów:

Przekazanie wiedzy i narzędzi niezbędnych do skutecznej, asertywnej komunikacji.

Podczas spotkania uczestnicy dowiedzą się jak

  • wyrażać swoje opinie i emocje w sposób otwarty i naturalny
  • odróżniać asertywność od uległości i agresji
  • radzić sobie z krytyką, manipulacją i presją otoczenia
  • stawiać granice i jednocześnie budować dobre relacje z innymi.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skuteczne poszukiwanie pracy - jak odnaleźć się na rynku pracy

- porada grupowa -
11 czerwca 2025 r. 9.00 – 13.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 10.06.2025r.

Dla kogo?
Dla osób bezrobotnych, poszukujących pracy oraz innych osób zainteresowanych zmianą pracy.

Cel warsztatów:

  • przekazanie  niezbędnych informacji przydatnych do znalezienia zatrudnienia  

Podczas warsztatów uczestnicy uzyskają niezbędną do skutecznego poszukiwania pracy wiedzę na temat: rynku pracy i mechanizmów nim rządzących; specyfiki lokalnego rynku pracy oraz oczekiwań i wymagań pracodawców wobec potencjalnych pracowników.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Autoprezentacja podczas rozmowy kwalifikacyjnej

- spotkanie informacyjne -
18 czerwca 2025 r. 9.00 – 11.00

Zgłoszenia przyjmujemy do 17.06.2025r.

 
Dla kogo:

Dla osób bezrobotnych i poszukujących pracy lub innych osób zainteresowanych uzyskaniem lub poszerzeniem informacji z zakresu przygotowania się do jak najlepszej prezentacji siebie podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Cel warsztatów:

  • przygotowanie do rozmowy kwalifikacyjnej.

Uczestnicy nabędą wiedzę dotyczącą przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej.



Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Elblągu wspiera powiatowe urzędy pracy województwa warmińsko-mazurskiego między innymi w realizacji grupowego poradnictwa zawodowego w postaci warsztatów i spotkań informacyjnych.
Spotkania informacyjne oraz warsztaty organizowane są w Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Elblągu zgodnie ze zgłoszonym zapotrzebowaniem.
Do udziału zapraszamy klientów zainteresowanych zdobyciem informacji na temat sytuacji o rynku pracy, wymagań pracodawców w zakresie kwalifikacji zawodowych, możliwości szkolenia i kształcenia oraz możliwości podejmowania własnej działalności gospodarczej.
Zapisy na zajęcia warsztatowe prowadzone są od poniedziałku do piątku osobiście lub telefonicznie:


Centrum Poradnictwa Zawodowego w Elblągu
ul. Rawska 3
pok.104, I piętro
tel. 89 524 33 40, 89 524 33 87, 89 524 33 86, 89 524 33 41


Wirtualny świat zawodów w CIiPKZ w Olsztynie




Wybierając ścieżkę kariery zawodowej często zadajemy sobie różne pytania: Czy to praca dla mnie? Czy się do tego nadaję? Czy mam właściwe wyobrażenie o tym zawodzie? Czy wiem, czym zajmuje się dany specjalista? Teraz odpowiedź na te pytania będzie łatwiejsza! W Centrum Informacji i Planowania Kariery Zawodowej w Wojewódzkim Urzędzie Pracy w Olsztynie wspólnie z doradcami zawodowymi można przekonać się na własnej skórze czy wybrana przez nas profesja to dobry wybór.


Nasi doradcy zawodowi wprowadzą Cię w wirtualny świat zawodów za pomocą gogli VR, dzięki którym zobaczysz, jak wygląda codzienna praca w wybranym zawodzie, a także będziesz mieć możliwość spróbowania własnych sił w wykonywaniu związanych z nią czynności. 
Gogle VR zawierają:

  1. 45 filmów szkoleniowych, opowiadających o specyfice danej profesji i pozwalających obserwować wykonywane czynności w następujących zawodach:
  • zawody medyczne: ratownik medyczny, fizjoterapeuta, urolog, pielęgniarka, radiolog, onkolog diagnosta
  • mechanik samochodowy: blacharz, lakiernik, mechanik wykonujący podstawowe czynności serwisowe
  • zawody związane z drewnem: cieśla, stolarz, dekarz
  • robotnik budowlany: wykonawca gładzi gipsowej, hydraulik, instalator / monter konstrukcji stalowych
  • pracownik drogowy: robotnik drogowy, operator maszyn drogowych, geodeta
  • branża informatyczna: kierownik projektu, programista, grafik
  • pracownik branży lotniczej: pilot, personel pokładowy, mechanik lotniczy, koordynator rejsu
  • kierowca: kierowca autobusu, kierowca autobusu miejskiego, kierowca samochodu ciężarowego
  • gastronomia i branża piekarska: kucharz, cukiernik, barman
  • służby mundurowe: strażak, policjant, funkcjonariusz straży granicznej
  • pracownik produkcyjny: stanowiska produkcyjne 3 firm działających na Podkarpaciu
  • praca ze zwierzętami: weterynarz, groomer, behawiorysta
  • branża odnawialnych źródeł energii: inżynier materiałowy, operator maszyn i urządzeń, inżynier automatyk
  • zawody związane z koleją: maszynista, kierownik pociągu
  1. 7 aplikacji szkoleniowych, dających możliwość wykonania kilku zadań (o różnym poziomie trudności), charakterystycznych dla danego zawodu.  Użytkownikowi towarzyszy wirtualny asystent, pomagający wykonać te czynności. Po wykonaniu zadania zdobywa się punkty oraz wiedzę na temat własnych predyspozycji w danym zawodzie. Dostępne są aplikacje szkoleniowe w następujących zawodach:
  • elektryk
  • kowal artystyczny
  • kosmetyczka
  • mechanik / diagnostyk samochodowy
  • operator urządzeń dźwigowo-transportowych
  • operator sprzętu robót ziemno-drogowych
  • spawacz

Naszą ofertę kierujemy także do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Organizujemy spotkania - warsztaty, podczas których młodzież dzięki zastosowaniu gogli Virtual Reality może zobaczyć jak wygląda praca w konkretnym zawodzie.
Program spotkania obejmuje następującą tematykę:

  1. Poznawanie własnych zasobów
  2. Świat zawodów i rynek pracy
  3. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych

Realizacja tych modułów tematycznych pozwoli uczniom uzyskać podstawowe informacje o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz umożliwi poznanie możliwości uzyskania kwalifikacji, zgodnych z potrzebami rynku pracy, a także predyspozycjami zawodowymi. Zajęcia z wykorzystaniem gogli mają na celu otworzenie przed młodymi osobami możliwości zdobycia ważnej dla nich wiedzy i skonfrontowania ich oczekiwań ze stanem faktycznym.
Zastosowanie Virtual Reality pozwala doświadczyć danego zawodu, a symulacja prawdziwych czynności i sytuacji występujących w środowisku pracy na pewno okaże się bezcenną wiedzą, konfrontującą wyobrażenia z rzeczywistością oraz wspomagającą proces podejmowania przyszłych decyzji zawodowych.
Zapraszamy do odwiedzenia naszego Centrum i wejścia w wirtualny świat zawodów!

 
Centrum Poradnictwa Zawodowego w Olsztynie:
telefon: (89) 522 79 41/42/43
e-mail: olwu@up.gov.pl 
komunikator Skype: kontakt - CIZ Olsztyn
wiadomość poprzez portal społecznościowy Facebook: https://www.facebook.com/cizolsztyn


Webinarium

Zapraszamy do wzięcia udziału w cyklu
BEZPŁATNYCH webinarów
„KARIEROWY NIEZBĘDNIK"!


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

06.05.2025
godz.10:00-11:00
Poznaj swoje zasoby - moja świadomość w poszukiwaniu pracy
Prowadzenie: Monika Lange



W programie:

  • odkrywanie swoich mocnych stron
  • uświadomienie i poznanie własnych umiejętności i ich znaczenie w poszukiwaniu pracy
  • znaczenie znajomości siebie w aspekcie aktywności zawodowej
LINK NIEAKTYWNY - ZAKOŃCZONO PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ


WAŻNE! na zgłoszenia czekamy do 05.05.2025


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

19.05.2025
godz.10:00-11:00
Od "nie chcę" do "zrobiłem to" - sztuka motywacji w procesie poszukiwania pracy
Prowadzenie: Agnieszka Bykowska



W programie:

  • rozpoznanie bariery "nie chcę" - mentalne i emocjonalne przeszkody w poszukiwaniu pracy
  • znaczenie motywacji w poszukiwaniu pracy
  • zarządzanie stresem i frustracja
  • metody budowania wewnętrznej siły i wytrwałości
LINK NIEAKTYWNY - ZAKOŃCZONO PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ


WAŻNE! na zgłoszenia czekamy do 16.05.2025


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Webinar 3 - człowiek patrzący przez lornetkę20.05.2025
godz. 10:00-11:00
Bądź skuteczny w poszukiwaniu pracy - metody poszukiwania pracy
Prowadzenie: Monika Lange



W programie:

  • tradycyjne metody poszukiwania pracy
  • nowoczesne metody - czyli jakie?
  • którą metodę wybrać?
LINK NIEAKTYWNY - ZAKOŃCZONO PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ


WAŻNE! na zgłoszenia czekamy do 19.05.2025


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Webinar 4 - człowiek piszący CV27.05.2025
godz.10:00-11:00
Daj się zauważyć - profesjonalne CV i rozmowa kwalifikacyjna
Prowadzenie: Agnieszka Świdyńska



W programie:

  • kategorie informacji zawartych w cv
  • podstawowe typy życiorysów
  • e-rekrutacja
  • zdalna rozmowa rekrutacyjna
LINK NIEAKTYWNY - ZAKOŃCZONO PRZYJMOWANIE ZGŁOSZEŃ


WAŻNE! na zgłoszenia czekamy do 26.05.2025



- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

NOWOŚĆ!!!


Poszerzamy naszą ofertę o przewodnik pn. „KOMPAS KARIERY", a w niej:


Webinar 4 - człowiek piszący CV03.06.2025
godz.10:00-11:00
Siła działania/moc osiągania - sztuka wyznaczania celów
Prowadzenie: Monika Lange



W programie:

  • efektywne wyznacanie celów
  • wyznaczanie priorytetów


WAŻNE! na zgłoszenia czekamy do 02.06.2025


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -


Webinar 4 - człowiek piszący CV05.06.2025
godz.10:00-11:00
Moje działanie - mój sukces w poszukiwaniu pracy
Prowadzenie: Agnieszka Rutkowska



W programie:

  • research pracodawców / potencjalnych miejsc pracy
  • rozmowa kwalifukacyjna jako "sprzedaż" umiejętności


WAŻNE! na zgłoszenia czekamy do 04.06.2025


Poradnictwo grupowe CIiPKZ

Poradnictwo grupowe 

Poradnictwo zawodowe grupowe polega na udziale uczestnika w warsztatach prowadzonych pod kierunkiem doświadczonych doradców zawodowych, którzy poprzez realizację konkretnego programu zajęć, stymulują grupę do działań zmierzających do uzyskania założonych celów. 

Zajęcia odbywają się w małych grupach (6-16 osób) przy wykorzystaniu aktywizujących technik pracy. Czas ich trwania uzależniony jest od realizowanego programu. 

Praca w grupach przebiega w atmosferze akceptacji i otwartości, umożliwiającej uczestnikom zbadanie i zdefiniowanie własnego problemu zawodowego, dokonaniu adekwatnej oceny siebie oraz nabyciu lub rozwoju umiejętności podejmowania decyzji zawodowych. 

Uczestnicy...
  • ...mogą doskonalić swoje umiejętności interpersonalne ułatwiające skuteczne radzenie sobie zarówno z bieżącymi trudnościami, jak i problemami w przyszłości,    
  • ...w oparciu o doświadczenia grupowe mogą dokonać adekwatnej samooceny swoich umiejętności i zdolności, określić konkretne zmiany w sposobie myślenia, odczuwania i działania, 
  • ...mają okazję do wykorzystania informacji zwrotnych otrzymanych od grupy ale ostatecznie sami decydują o rodzaju i jakości zmian jakich chcą dokonać. Mogą porównać to, jak spostrzegają sami siebie z tym, jak widzą ich inni i podjąć decyzję o sposobie spożytkowania tej informacji. 
Co daje udział w poradzie grupowej uczestnikowi? 
  • zwiększa odpowiedzialność za siebie i innych, 
  • stwarza poczucie przynależności do grupy, 
  • kształci i rozwija umiejętność współpracy, 
  • pomaga dostrzec siebie na tle grupy, 
  • stwarza okazję do rozmów, dyskusji, wymiany poglądów i doświadczeń, 
  • zwiększa poczucie bezpieczeństwa, 
  • inspiruje i zachęca do refleksji. 
Zrozumienie i zaufanie sprawia, że podejmowanie decyzji staje się łatwiejsze.

CIiPKZ - Poradnictwo indywidualne

Poradnictwo indywidualne


Poradnictwo indywidualne polega na bezpośredniej rozmowie klienta z doradcą zawodowym, podczas której doradca pomaga w: 

  • ustaleniu problemu zawodowego; 
  • samopoznaniu – poznawaniu swoich wartości, zainteresowań, zdolności, potrzeb, doświadczeń zawodowych itd., 
  • rozwoju umiejętności podejmowania decyzji – w gromadzeniu oraz analizie informacji oraz dokonywaniu wyboru, 
  • przygotowywaniu i realizacji planu działania – wyznaczaniu celów krótko i długo terminowych, 
  • nabyciu umiejętności radzenia sobie ze zmianą – sprawdzeniu, czy i na ile jesteśmy gotowi na zmiany. 

W ramach procesu doradczego, podczas kolejnych spotkań z doradcą: 

  • rozpoznawane są oczekiwania oraz potencjał zawodowy i osobowościowy klienta; 
  • udzielane są informacje o zawodach, rynku pracy oraz możliwościach kształcenia 
  • i podnoszenia kwalifikacji zawodowych; 
  • udzielana jest pomoc w podjęciu decyzji w sprawie wyboru lub zmiany zawodu, wyboru kierunku kształcenia, rodzaju szkoły, rodzaju szkolenia; 
  • udzielana jest pomoc w aktywnym poszukiwaniu pracy poprzez omówienie metod szukania pracy, przeszkód w znalezieniu odpowiedniej pracy, przygotowanie dokumentów aplikacyjnych oraz przygotowanie do rozmów kwalifikacyjnych; 

Każda osoba korzystająca z porady zawodowej może skorzystać również ze wsparcia psychologicznego.
 

Poznaj swój potencjał zawodowy …
 
Zapraszamy!!!

 
Centrum Poradnictwa Zawodowego informuje, że doradcy zawodowi  mogą przeprowadzić bezpłatne badania predyspozycji zawodowych. Testy można wykonać osobiście w siedzibie Centrum lub online po otrzymaniu od doradcy zawodowego linku do testu, loginu i hasła. Wypełnienie zależy od indywidualnego tempa pracy i zajmuje od 30 do 60 minut. Po wypełnieniu osoba badana otrzymuje od doradcy zawodowego informację o swoich zainteresowaniach i predyspozycjach zawodowych. W ofercie naszego Centrum znajdują się następujące testy:
 


KZZ- Kwestionariusz Zainteresowań Zawodowych
pomoże Ci w :
- określeniu preferencji zawodowych;
- wyborze szkoły, uczelni;
- wyborze lub zmianie zawodu.






NBK- Narzędzie do Badania Kompetencji
jest pomocny w:
- określeniu poziomu własnych kompetencji;
- określeniu przydatności posiadanych kompetencji w innej pracy.




 


WKP- Wielowymiarowy Kwestionariusz Preferencji 
to test pomocny:
- w wyborze kierunku kształcenia i dokształcania się,
- w wyborze zawodu,
- w podejmowaniu decyzji o zmianie kwalifikacji.
 









PERF ECHO
– Kwestionariusz
-  służy do określenia potencjału i kompetencji człowieka w karierze zawodowej;
- jest pomocny w wyborze zawodu;
- bada osobowość osoby.
 


Oraz badania inteligencji i temperamentu  testami psychologicznymi.
 
Zapraszamy wszystkie zainteresowane osoby, które ukończyły 18 r.ż.

Kontakt i zapisy na indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym w Centrum w Olsztynie

Osoby poszukujące pracy lub planujące karierę zawodową na konsultacje z doradcą zawodowym mogą umówić się od wtorku do piątku w godz. 7.30 do 15.30 lub w poniedziałki w godz. 8.00-17.00: 

  • telefon: (89) 522 79 41/42/43 
  • e-mail:  olwu@up.gov.pl 
  • komunikator Skype: kontakt - CIZ Olsztyn 
  • wiadomość poprzez portal społecznościowy Facebook: (https://www.facebook.com/cizolsztyn).
  • osobiście w siedzibie Centrum w Olsztynie przy ul. Głowackiego 28 (parter) 


Kontakt i zapisy na indywidualne konsultacje z doradcą zawodowym w Centrum w Elblągu

Osoby poszukujące pracy lub planujące karierę zawodową na konsultacje z doradcą zawodowym mogą umówić się od poniedziałku do piątku w godz. 7.30 do 15.30: 
telefon:  (89) 524 33 40 lub (55) 234 67 83
e-mail: olwu@up.gov.pl 
osobiście w siedzibie Centrum w Elblągu przy ul. Rawskiej 3

Poradnictwo zawodowe

Poradnictwo zawodowe w Polsce oparte jest na doktrynie, która mówi, że planowanie i rozwój kariery zawodowej człowieka jest procesem rozpoczynającym się we wczesnym dzieciństwie i trwającym przez całe życie. 

Zdefiniowane w 1998 roku przez R. Lamba jako proces, w którym doradca zawodowy pomaga zainteresowanej osobie (jednostce, klientowi) w osiągnięciu lepszego zrozumienia siebie samego w odniesieniu do środowiska pracy, po to, aby umożliwić mu realistyczny wybór lub zmianę zatrudnienia lub też, osiągniecie właściwego dostosowania zawodowego. 

Świadczone jest przez różne instytucje, mające zapewnić możliwość korzystania z pomocy doradcy zawodowego na każdym etapie życia. Poradnictwo zawodowe towarzyszy jednostce w sytuacji problemu rozwoju zawodowego już w szkołach (szkolne ośrodki karier, poradnie psychologiczno-pedagogiczne), na uczelniach  (akademickie biura karier) oraz w dorosłym życiu zawodowym (urzędy pracy, ochotnicze hufce pracy, agencje doradztwa zawodowego,
fundacje, stowarzyszenia).

Kto i w jakiej sytuacji może skorzystać z poradnictwa zawodowego? 

  • Uczeń szkoły podstawowej w celu poznania świata zawodów, poznania i rozwoju zainteresowań, kształtowania postaw przedsiębiorczych, wartości pracy; 
  • Uczeń szkoły gimnazjalnej, podejmujący decyzję o wyborze szkoły średniej, kierunku lub profilu kształcenia; 
  • Uczeń szkoły średniej, wybierający kierunek dalszego kształcenia lub przygotowujący się do poszukiwania pierwszej pracy; 
  • Student zainteresowany zdobywaniem doświadczeń zawodowych, podejmujący decyzję o wyborze praktyki lub stażu, rozwijający działalność społeczną; 
  • Absolwent podejmujący pracę, rozpoczynający staż zawodowy lub zainteresowany kontynuowaniem nauki; 
  • Dorosły w sytuacji straty pracy, poszukiwania nowego środowiska zawodowego, zmiany zatrudnienia, doskonalenia zawodowego; 
  • Dorosły mający trudności z przystosowaniem zawodowym w miejscu pracy, zainteresowany doskonaleniem umiejętności społecznych; 
  • Osoby powracające na rynek pracy po dłuższej przerwie, potrzebujące wsparcia w dokonywaniu zmian, pokonywaniu trudności oraz kształtowaniu aktywnych postaw. 

Poradnictwo zawodowe realizowane jest zgodnie z zasadami: 

  1. dostępności usług poradnictwa zawodowego, 
  2. dobrowolności; 
  3. równości bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, orientację seksualną, przekonania polityczne i wyznanie religijne lub przynależność związkową;
  4. swobody wyboru zawodu i miejsca zatrudnienia;
  5. poufności i ochrony danych.

Komu pomagamy

Centrum Poradnictwa Zawodowego to wyspecjalizowana placówka urzędu pracy, która gromadzi i udostępnia informację o zawodach, rynku pracy, możliwościach zdobywania kwalifikacji zawodowych oraz pomaga klientom w podejmowaniu decyzji zawodowych.

Poradnictwo zawodowe w Centrum jest świadczone w formie porad indywidualnych i grupowych.

Poradnictwo w Centrum adresowane jest do:
  • osób bezrobotnych i poszukujących pracy, które niejednokrotnie potrzebują pomocy w odnalezieniu się na rynku pracy, w wyborze i zmianie zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia zawodowego
  • osób pracujących, chcących przekwalifikować się lub zmienić pracę
  • młodzieży planującej ścieżkę zawodową
  • absolwentów wchodzących na rynek pracy
  • pracodawców – w zakresie udzielania pomocy w indywidualnym rozwoju zawodowym pracodawcy lub jego pracownikom.



WSZYSTKIE USŁUGI ŚWIADCZONE
W CENTRUM PORADNICTWA ZAWODOWEGO
SĄ BEZPŁATNE!


Podstawę prawną działalności Centrum stanowi ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. „O promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy"(DZ.U z 2004 r. Nr 99 poz. 1001), która definiuje pojęcie poradnictwa zawodowego i kierujące nim zasady, a także wyznacza zakres realizowanych zadań.

CIiPKZ - Strona główna

CPZ w Olsztynie i Elblągu

Centra Poradnictwa Zawodoweg w Olsztynie i Elblągu zapraszają wszystkie osoby bezrobotne i poszukujące pracy, osoby chcące się przekwalifikować, pracodawców przeprowadzających dobór do pracy oraz zainteresowaną młodzież szkolną i akademicką do korzystania z naszych usług.

W Centrach Poradnictwa Zawodowego można:
  • samodzielnie skorzystać z bogatego zbioru informacji zawodowej, w tym informacji o zawodach i specjalnościach, kursach i szkoleniach zawodowych, a także o szkołach; 
  • skorzystać z informacji dotyczących rynku pracy i rynku edukacyjnego, prawa pracy, prawa gospodarczego, możliwości nauki i pracy w krajach UE; 
  • wziąć udział w zajęciach warsztatowych dotyczących planowania kariery zawodowej, radzenia sobie ze stresem, umiejętności interpersonalnych, zakładania i prowadzenia własnej działalności gospodarczej lub w innych zajęciach grupowych organizowanych przez CPZ; 
  • poddać się badaniom psychologicznym umożliwiającym określenie predyspozycji zawodowych; 
  • poznać metody i techniki aktywnego poszukiwania pracy; 
  • samodzielnie napisać życiorys oraz list motywacyjny; 
  • skorzystać z Internetu w celu poszukiwania pracy oraz w celach edukacyjnych. 
Więcej szczegółowych informacji można znaleźć klikając w linki poniżej:
 
Usługi świadczone przez Centra Poradnictwa Zawodowego w Olsztynie i Elblągu są bezpłatne!

ZAPRASZAMY WSZYSTKICH ZAINTERESOWANYCH!

Centrum Poradnictwa Zawodowego w Olsztynie
ul. Głowackiego 28 (parter)
10-448 Olsztyn
tel. (89) 522 79 41/42/43
olwu@up.gov.pl
poniedziałek w godz. 8.00 - 17.00
wtorek – piątek w godz. 7.30 – 15.30

Centrum Poradnictwa Zawodowego w Elblągu
ul. Rawska 3
82-300 Elbląg
tel. (89) 524 33 40 lub (55) 234 67 83
elciz@up.gov.pl
poniedziałek – piątek w godz. 7.30 – 15.30

Rodzicu! Warto wiedzieć – Kolejne spotkanie z Poradnią Psychologiczno–Pedagogiczną

W dniu 15 maja 2025r r. odbyło się kolejne spotkanie informacyjne w ramach grupowej informacji zawodowej, zorganizowane przez Powiatowy Urząd Pracy w Mrągowie we współpracy z Poradnią Psychologiczno–Pedagogiczną. Wydarzenie poprowadziła Aleksandra Spirydon – doradca zawodowy PUP w Mrągowie, wraz z Anną Bogdanowicz – dyrektor Poradni Psychologiczno–Pedagogicznej.

Tematem przewodnim było hasło: „RODZICU! WARTO WIEDZIEĆ”, a celem – przekazanie rodzicom i opiekunom wiedzy na temat dostępnych form wsparcia dla dzieci i młodzieży oraz roli, jaką w tym procesie odgrywają instytucje takie jak poradnia czy urząd pracy.
Pani dyrektor Anna Bogdanowicz przybliżyła uczestnikom:

  • zakres działań poradni,
  • rodzaje wydawanych opinii i orzeczeń,
  • przebieg badań diagnostycznych,
  • wyzwania, z jakimi mierzą się specjaliści w pracy z dziećmi i młodzieżą.

Podkreślono również, jak istotne jest zrozumienie, że sytuacja dziecka często ma bezpośredni wpływ na decyzje zawodowe rodziców. To właśnie w takich momentach wspólne działanie instytucji – poradni, urzędu pracy, ale również szkół i organizacji wspierających rodziny – ma kluczowe znaczenie dla efektywnego wsparcia całego systemu rodzinnego.

Doradca zawodowy Aleksandra Spirydon zwróciła uwagę na rolę doradztwa zawodowego w pracy z rodzicami, szczególnie tymi, którzy są aktywnie poszukujący pracy i wychowują dzieci. Zrozumienie indywidualnej sytuacji rodziny, wskazanie odpowiednich ścieżek wsparcia oraz współpraca międzyinstytucjonalna pozwala rodzicom podejmować bardziej świadome decyzje dotyczące ich przyszłości zawodowej. Często jest to kluczowe, by w ogóle móc wrócić na rynek pracy lub zdobyć nowe kwalifikacje.

Spotkania takie jak to cieszą się coraz większym zainteresowaniem – są odpowiedzią na realne potrzeby rodziców i pokazują, że współpraca różnych instytucji w powiecie mrągowskim przynosi wymierne korzyści. Budowanie mostów między specjalistami a rodzinami pozwala nie tylko na skuteczniejsze wsparcie dzieci, ale też na tworzenie przyjaznego systemu, w którym każdy – niezależnie od sytuacji – może znaleźć pomoc.

Na zakończenie spotkania przytoczono słowa, które doskonale podsumowują jego przesłanie:
„Każde dziecko niesie w sobie świat pełen możliwości – naszym obowiązkiem jest podać mu rękę, zanim się potknie, a nie dopiero wtedy, gdy już upadnie.”

Wspólnie pokazujemy, że siła tkwi w dialogu i współpracy.

 

1. Pani Anna Bogdanowicz  Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej podczas wystąpienia

1. Pani Anna Bogdanowicz Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej podczas wystąpienia

1. Pani Anna Bogdanowicz  Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej podczas wystąpienia 2. Pani Aleksandra Spirydon – doradca zawodowy PUP

Życzenia Dzień Samorządu Terytorialnego 2025

Życzenia z okazji Dnia Samorządu Terytorialnego w 2025 roku

 


Nowoczesne i profesjonalne PSZ - ankieta

NOWOCZESNE I PROFESJONALNE PSZ - ANKIETA

W trosce o najwyższą jakość świadczonych usług oraz w celu uwzględnienia opinii, oczekiwań i doświadczeń klientów korzystających z usług naszego Urzędu, zapraszamy do wypełnienia ankiety, która została przygotowana przez zespół badawczy Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW we Wrocławiu. Ma ona charakter anonimowy, a jej wypełnienie zajmuje nie więcej niż 12 minut. Uzyskane informacje posłużą do wypracowania rekomendacji, które przyczynią się do wprowadzenia zmian, a docelowo do podniesienia jakości świadczonych usług.
Dziękujemy za zaangażowanie.

Link do ankiety

 


Spotkanie informacyjne dla przedsiębiorców powiatu Giżyckiego na temat „Pożyczki z Funduszy Europejskich dla Przedsiębiorców z Warmii i Mazur”

W dniu 15 maja 2025r. w hotelu TAJTY w Giżycku odbyło się spotkanie informacyjne dla przedsiębiorców powiatu Giżyckiego na temat „Pożyczki z Funduszy Europejskich dla Przedsiębiorców z Warmii i Mazur”, udzielane ze środków Funduszu Powierniczego w Programie Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027.

Spotkanie zorganizowane zostało z inicjatywy Działdowskiej Agencji Rozwoju S.A. oraz Nidzickiej Fundacji Rozwoju „NIDA” we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy w Giżycku.

Spotkanie otworzyła Pani Małgorzata Żukowska - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Giżycku, gościliśmy również Pana Mirosława Dariusza Drzażdżewskiego - Starostę Giżyckiego, Pana Romana Dawidowskiego - Prezesa Działdowskiej Agencji Rozwoju S.A. oraz 50 zaproszonych przedstawicieli firm działających na terenie powiatu Giżyckiego.

Pracownicy Działdowskiej Agencji Rozwoju S.A. oraz Nidzickiej Fundacji Rozwoju „NIDA” zaprezentowali szeroką gamę pożyczek niskooprocentowanych, jako form wsparcia działalności przedsiębiorstw z sektora MŚP. Zaprezentowano główne założenia oraz warunki proponowanych pożyczek tj.

  1. Pożyczek na cyfryzację przedsiębiorstw z umorzeniem,
  2. Pożyczek OZE z premią dla MŚP,
  3. Pożyczek dla przedsiębiorstw w początkowej fazie rozwoju z umorzeniem,
  4. Pożyczek na inwestycje rozwojowe z umorzeniem.

Temat wzbudził duże zainteresowanie wśród zaproszonych na spotkanie przedsiębiorców, którzy mieli możliwość indywidualnych konsultacji z przedstawicielami Działdowskiej Agencji Rozwoju S.A. oraz Nidzickiej Fundacji Rozwoju „NIDA”.

Jesteśmy przekonani, że dla giżyckiego biznesu to był ten czas i to miejsce gdzie przedsiębiorcy pozyskali wiedzę, która pozwoli im na rozwój innowacyjności oraz wzrost konkurencyjności prowadzonych firm.

01. Uczestnicy spotkania informacyjnego dla przedsiębiorców

01. Uczestnicy spotkania informacyjnego dla przedsiębiorców

01. Uczestnicy spotkania informacyjnego dla przedsiębiorców 02. Dyrektor PUP wraz z pracownikami i prezesem Działdowskiej Agencji Rozwoju S.A. 03. Dyrektor PUP w Giżycku - Pani Małgorzata Żukowska 04. Starosta Giżycki - Pan Mirosław Drzażdzewski 05. Uczestnicy spotkania informacyjnego dla przedsiębiorców 06. Uczestnicy spotkania informacyjnego dla przedsiębiorców 07. Dyrektor PUP w Giżycku - Pani Małgorzata Żukowska 08. Uczestnicy spotkania informacyjnego dla przedsiębiorców 09. Uczestnicy spotkania informacyjnego dla przedsiębiorców 10. Uczestnicy spotkania informacyjnego dla przedsiębiorców 11. Prezes Działdowskiej Agencji Rozwoju S.A. 12. Uczestnicy spotkania informacyjnego dla przedsiębiorców

Warsztaty z doradcami zawodowymi dla podopiecznych SOSW

W maju podopieczni Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego z Lidzbark Warmińskiego wzięli udział w wyjątkowych warsztatach zorganizowanych przez doradców zawodowych z Powiatowego Urzędu Pracy.

Spotkanie miało na celu przybliżenie młodzieży zagadnień rynku pracy w sposób kreatywny i angażujący. Na uczestników czekały liczne atrakcje: kolorowanki tematyczne związane z zawodami, nowoczesne gogle VR umożliwiające wirtualne poznanie różnych środowisk pracy, a także koło fortuny z zawodami.

Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się zabawa polegająca na dopasowywaniu atrybutów do odpowiednich zawodów, która pozwalała lepiej zrozumieć, jakie cechy i umiejętności są potrzebne w różnych profesjach.

Warsztaty przebiegły w atmosferze radości, zaangażowania i otwartości, a kreatywna forma zajęć spotkała się z bardzo pozytywnym odbiorem uczestników.
Serdecznie dziękujemy wszystkim za aktywny udział i już dziś zapraszamy na kolejne inspirujące spotkania!

1. Uczestnik warsztatów korzystający z gogli VR

1. Uczestnik warsztatów korzystający z gogli VR

1. Uczestnik warsztatów korzystający z gogli VR 2. Uczestnicy warsztatów 3. Uczestnicy warsztatów 4. Uczestniczka warsztatów 5. Uczestnik warsztatów

Dni Funduszy Europejskich w Lidzbarku Warmińskim

9 maja na deptaku przy Wysokiej Bramie w Lidzbarku Warmińskim odbył się Dzień Funduszy Europejskich, zorganizowany przez pracowników Powiatowego Urzędu Pracy. Wydarzenie miało na celu przybliżenie mieszkańcom możliwości, jakie dają projekty współfinansowane z Funduszy Europejskich, zwłaszcza w zakresie rynku pracy, szkoleń i aktywizacji zawodowej.

Na uczestników czekał punkt informacyjny, konsultacje z doradcami zawodowymi oraz możliwość udziału w konkursie wiedzy o Unii Europejskiej. Mieszkańcy mogli dowiedzieć się, jak skorzystać
z dostępnych programów wsparcia.

Pomimo, że pogoda nie rozpieszczała wydarzenie cieszyło się dużym zainteresowaniem – zarówno wśród młodzieży, osób poszukujących zatrudnienia, jak i wszystkich ciekawych, jak Fundusze Europejskie zmieniają lokalną społeczność.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom i zachęcamy do dalszego korzystania z możliwości, jakie oferują Fundusze Europejskie!

01. Uczestnicy Dnia Funduszy Europejskich organizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Lidzbarku Warmińskim

01. Uczestnicy Dnia Funduszy Europejskich organizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Lidzbarku Warmińskim

01. Uczestnicy Dnia Funduszy Europejskich organizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Lidzbarku Warmińskim 02. Uczestnicy Dnia Funduszy Europejskich organizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Lidzbarku Warmińskim 03. Uczestnicy Dnia Funduszy Europejskich organizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Lidzbarku Warmińskim 04. Uczestnicy Dnia Funduszy Europejskich organizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Lidzbarku Warmińskim 05. Uczestnicy Dnia Funduszy Europejskich organizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Lidzbarku Warmińskim 06. Uczestnicy Dnia Funduszy Europejskich organizowanego przez Powiatowy Urząd Pracy w Lidzbarku Warmińskim