Wydawca treści

Protokół z VII posiedzenia Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia w dniu 30 października 2014 r. w Olsztynie.

W dniu 30 października br. odbyło się VII posiedzenie Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia w Olsztynie. W posiedzeniu udział wzięło 12 przedstawicieli WRZ oraz Dyrekcja Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie. Liczba członków Rady spełniła wymóg dot. kworum umożliwiający podjęcie uchwał. (Lista obecności – zał. nr 1).  
Posiedzenie prowadził Pan Stanisław Kowalczyk – Przewodniczący Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia według następującego porządku obrad: 
  1. Przyjęcie protokołu z posiedzenia Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia w Olsztynie w dniu 21 lutego 2014 r. 
  2. Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, 
  3. Programowanie perspektywy finansowej 2014 – 2020 – Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER),
  4. Informacja o sytuacji na wojewódzkim rynku pracy,
  5. Sprawy różne, dyskusja.
Punkt pierwszy porządku obrad
Na wstępie Pan Stanisław Kowalczyk – Przewodniczący WRZ przywitał Dyrekcję Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie oraz członków Rady. 
Następnie, zapoznał uczestników z porządkiem obrad. W tym miejscu głos zabrał Pan Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie, który zaproponował zebranym, aby punkt 4 porządku obrad tj. sytuacja na rynku pracy został przedstawiony jako pierwszy. Następnie przeprowadzono głosowanie, w wyniku którego, porządek obrad z wprowadzoną zmianą został jednomyślnie zaakceptowany.
Przewodniczący Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia zwrócił się z prośbą do członków Rady o przyjęcie protokołu z posiedzenia, które odbyło się w dniu 21.02.2014 r. w Olsztynie. Projekt protokołu został przekazany pocztą elektroniczną, do członków WRZ, w dniu 05.03.2014 r. Jedna uwaga, zgłoszona przez Pana Remigiusza Dobkowskiego została uwzględniona w protokole. 
W wyniku przeprowadzonego głosowania, dokument został przyjęty jednomyślnie.

Punkt czwarty porządku obrad
Pan Zdzisław Szczepkowski – Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie przedstawił sytuację na wojewódzkim rynku pracy w październiku 2014 roku (Prezentacja – zał. nr 2). Omówił wybrane czynniki społeczno – gospodarcze w województwie mające wpływ na poziom i stopę bezrobocia. Wyjaśnił, iż w okresie rocznym, procentowy spadek liczby bezrobotnych, w przedziale od 32,9%  (w powiecie iławskim) do 3,3% (w powiecie szczycieńskim) wystąpił w prawie wszystkich powiatach, poza węgorzewskim, gdzie bezrobocie wzrosło o 1,3%. Największe spadki zaobserwowano w powiatach: iławskim (32,9%), nowomiejskim (19,6%), ostródzkim (17,0). Z kolei, najmniejsze spadki zauważono w powiatach: szczycieńskim (3,3%), lidzbarskim (7,9%) oraz olsztyńskim (8,3%). 
W porównaniu do sierpnia 2014 r. poziom bezrobocia spadł w 17 powiatach – największy procentowy spadek odnotowano w Olsztynie (o 4,6%) i powiecie braniewskim (o 3,7), największy wzrost odnotowano w powiecie mrągowskim (o 4,2%) oraz węgorzewskim (o 4,0%). We wrześniu 2014 roku, poziom bezrobocia w regionie wyniósł 93 864 osoby. Liczba bezrobotnych w porównaniu do poprzedniego miesiąca zmniejszyła się o 1 305 osoby, tj. o 1,4%. W porównaniu do końca grudnia 2013 roku nastąpił spadek o 16,7% (tj. o 19 311 osób).  W porównaniu do września ubiegłego roku, bezrobocie w województwie warmińsko – mazurskim zmniejszyło się o  13 717 osób, tj. o 12,8%. 
W porównaniu do września ubiegłego roku, bezrobocie w województwie warmińsko – mazurskim zmniejszyło się o  13 717 osób, tj. o 12,8%. 
Z kolei, stopa bezrobocia spadła w prawie wszystkich powiatach, wyjątkiem jest powiat węgorzewski, gdzie w porównaniu z wrześniem 2013 roku, stopa bezrobocia wzrosła o 0,1 pkt proc. Stopa bezrobocia w województwie warmińsko – mazurskim jest zróżnicowana lokalnie. Poniżej średniej wojewódzkiej wartość stopy bezrobocia ukształtowała się w sześciu powiatach: Olsztynie – 6,9%, powiecie iławskim – 8,4%, powiecie giżyckim – 15,0%, Elblągu –  15,5%, powiecie mrągowskim – 16,9% powiecie nidzickim – 17,9%. Najwyższą stopę bezrobocia, wynoszącą 29,2%, we wrześniu 2014 roku, odnotowano w powiecie piskim. Wysoką wartością tego wskaźnika cechowały się również powiaty: braniewski – 28,0%, kętrzyński – 27,0%, bartoszycki – 26,6%, węgorzewski – 26,3% oraz elbląski – 25,6
W województwie warmińsko – mazurskim we wrześniu 2014 roku, w rejestrach powiatowych urzędów pracy pozostawało 16 841 osób bezrobotnych do 25 roku życia, które stanowiły 17,9% ogółu bezrobotnych. W porównaniu z wrześniem 2013 roku, widoczny jest spadek liczby bezrobotnych tej grupy (o 4 142 osób, tj. o 19,7%), oraz jej udziału procentowego w ogólnym bezrobociu o 1,6%. W porównaniu do września 2013 roku, nastąpił spadek liczby długotrwale bezrobotnych o 1 879 (o 3,2%) do poziomu 55 988 osoby. Zwiększył się jednak wskaźnik procentowego udziału tej kategorii bezrobotnych w ogólnym bezrobociu: z 53,8% we wrześniu 2013 roku do 59,6 % rok później. Od stycznia do września 2014 roku, do urzędów pracy wpłynęły 42 606 ofert wolnych miejsc pracy i miejsc aktywizacji zawodowej o 6 360 ofert tj. o 17,5% więcej niż w tym czasie przed rokiem. 
W okresie od stycznia do września 2014 roku, z powiatowych urzędów pracy wyrejestrowało się 112 730 bezrobotnych, czyli o 4 147 (o 3,8 %) więcej niż w tym samym okresie 2013 roku. 
W porównaniu do analizowanego okresu 2013 roku zwiększyła się liczba wyrejestrowanych z uwagi na podjęcie pracy niesubsydiowanej, czyli z tzw. wolnego rynku – o 2 168 osób, tj. o 6,8%, inne formy – o 117 osób, tj. o 0,6%, udziału w aktywnych formach – o 2 830 osób, tj. o 19,9%, podjęcie pracy subsydiowanej – o 155 osób, tj. o 1,8%. Zmniejszyła się natomiast liczba wyrejestrowanych ze względu na niepotwierdzenie gotowości do pracy – o 1 548 osób, tj. o 6,2%.
Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie wyjaśnił także, że w okresie styczeń – wrzesień 2014 roku, z udziałem środków Funduszu Pracy zaktywizowano 25 719 osób (o 535 osób, tj. 2,0%  mniej niż w 2013 roku), 37,3% – 9 587 osób skierowanych zostało na staż, 8 700 osób (33,8%) podjęło pracę subsydiowaną, 4 397 osób (17,1%) rozpoczęło prace społecznie użyteczne, 3 035 osób (11,8%) skierowano na szkolenia. Natomiast, dotacje na rozpoczęcie działalności gospodarczej otrzymało w 2014 roku, 1 483 bezrobotnych (o 159 osób, tj. 9,7% mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego), w ramach refundacji utworzenia bądź doposażenia miejsca pracy, udzielono dotacji 620 pracodawcom, na utworzenie 816 miejsc pracy. Na stanowiskach utworzonych w ramach refundacji kosztów zatrudnienia bezrobotnego zatrudniono od początku bieżącego roku 1 307 bezrobotnych (o 478 osób tj. o 57,7% więcej niż w 2013 roku).
Pan Zdzisław Szczepkowski poinformował również o nieuczciwym przedsiębiorcy o nazwie K.U.K, który zajmuje się między innymi outsourcingiem kadrowo – płacowym. Od kilku lat Firma działa w Polsce pod różnymi szyldami, a całkiem od niedawna, zainstalowała się w Olsztynie. Zachęcająca oferta skusiła wielu pracodawców, którzy chcieli sobie uprościć działania. Myśleli, że jak scedują na K.U.K – a część swoich obowiązków w dziale kadrowo – płacowym, to będą mogli efektywniej zająć się choćby rozwojem firmy. Przedsiębiorcy przekazywali Firmie KUK część zakładu pracy związaną z zasobami ludzkimi, i jak się okazuje ta nie płaciła tym pracownikom ZUS i podatków. ZUS zauważył problem i teraz domaga się zaległych składek. Jednak nie od nieuczciwej Firmy, ale przedsiębiorców, którzy byli klientami oszustów. Wyjaśnił również, że obok problemu zaległych składek jest jeszcze jeden. Pracodawcy, przekazując swoich pracowników do tej Firmy, przekazywali także ich dokumentację pracowniczą, w tym świadectwa pracy. Firma w tej chwili ogłosiła upadłość. Do Biura FGŚP wpływają wnioski z tytułu niewypłacalności pracodawcy, na dzień dzisiejszy jest 220 wniosków na kwotę ok. 1 mln zł. Jednak, jak donosi prasa poszkodowanych może być nawet ok 30 tyś osób.  

Punkt drugi porządku obrad
Kolejny punkt spotkania omówił Pan Wiesław Drożdżyński Wicedyrektor ds. Rynku Pracy. Przedstawił główne obszary zmian w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Prezentacja – zał. nr 3).  Szczególną uwagę zwrócił na zwiększenie roli samorządu województwa w polityce rynku pracy, poprawę jakości usług świadczonych przez pup bezrobotnym stosownie do ich potrzeb, dostosowanie działań urzędów pracy do potrzeb konkretnego bezrobotnego i pracodawcy, pomoc w wejściu na rynek pracy i utrzymaniu się na nim osobom młodym (do 30. roku życia) oraz osobom starszym (powyżej 50. roku życia), wsparcie pracodawców zatrudniających młodych pracowników i bezrobotnych 50+, wspieranie pracodawców w podnoszeniu kwalifikacji pracowników, poszerzenie współpracy urzędów pracy z organizacjami pozarządowymi. 
Ponadto, poinformował, iż ustawa przewiduje rozszerzenie dotychczasowego katalogu zadań realizowanych przez CIiPKZ. Podstawowe założenia przewidują, że CliPKZ:
  • pozostanie placówką otwartą dla osób zainteresowanych pomocą w zakresie poradnictwa zawodowego i planowania kariery zawodowej, które ukończyły 18 lat, ale w większym niż dotychczas zakresie wykorzystywać będzie rozwiązania teleinformatyczne (poradnictwo „na odległość"),
  • we współpracy z powiatowymi urzędami pracy, będzie opracowywało, aktualizowało i upowszechniało informacje zawodowe w szczególności w PUP na terenie województwa,
  • we współpracy z akademickimi biurami karier, będzie opracowywało, aktualizowało i upowszechniało informacje zawodowe, w szczególności w akademickich biurach karier i PUP na terenie województwa,
  • będzie świadczyło poradnictwo zawodowe na rzecz pracodawców oraz ich pracowników, wspomagając PUP w tym zakresie.
Wicedyrektor ds. Rynku Pracy wyjaśnił, że z mocy ustawy wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy nadal realizują pośrednictwo pracy w ramach sieci EURES, natomiast nowością jest umożliwienie realizacji tego pośrednictwa, z mocy ustawy, Ochotniczym Hufcom Pracy (od 1 stycznia 2015 r.) oraz możliwość jego realizacji przez agencje zatrudnienia i inne podmioty uprawnione na mocy ustawy do prowadzenia pośrednictwa pracy na terenie Polski. Aby agencje zatrudnienia i inne uprawnione podmioty mogły realizować unijne pośrednictwo pracy konieczne jest  uprzednie uzyskanie akredytacji od ministra właściwego do spraw pracy.
Pan Wiesław Drożdżyński wspomniał, że podstawą zmiany podejścia do klientów będzie profilowanie pomocy dla osób bezrobotnych. Każda osoba zgłaszająca się do urzędu zostanie przydzielona do jednego z trzech profili. W pierwszym znajdą się bezrobotni aktywni, którzy nie potrzebują specjalistycznej pomocy, a jedynie przedstawienia ofert pracy. Do drugiego profilu należeć będą bezrobotni wymagający wsparcia, którzy będą korzystać ze wszystkich usług i instrumentów rynku pracy, jakie oferują urzędy pracy. W trzecim profilu znajdą się bezrobotni oddaleni od rynku pracy, zarówno tacy, którzy z różnych powodów zagrożeni są wykluczeniem społecznym, jak i ci, którzy z własnego wyboru nie są zainteresowani podjęciem pracy lub uchylają się od pracy legalnej. Następnie omówił profile pomocy. 
W tej sprawie głos zabrał Pan Remigiusz Dąbkowski, który poinformował zebranych, iż profilowanie osób bezrobotnych zostanie zaskarżone do Trybunału Konstytucyjnego. Wyjaśnił, iż według niego przepisy te ograniczają równy dostęp do wsparcia oferowanego przez urzędy pracy. Pan Dąbkowski wspomniał, że w praktyce okazuje się, że najlepszy jest profil II. W tym przypadku można liczyć na pomoc. Osoby z profilem I teoretycznie nie wymagają pomocy, więc jej nie dostaną. Z kolei osoby z profilem III nie powinny dostać standardowych form pomocy, ale powinny uzyskać pomoc bardzo szczególnego rodzaju. Niestety samorządy nie muszą tej szczególnej pomocy organizować. W praktyce uzyskanie III profilu oznacza oddalenie od pomocy. Nawet jeśli profil III będzie przyznawany osobom faktycznie oddalonym od rynku, to tak naprawdę nie będzie to służyło usprawnieniu pomocy. Będzie to raczej przyklejenie komuś etykietki niezaradnego. Wyjaśnił, że jeżeli chodzi o jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej to osobami uprawnionymi do ubiegania się i otrzymania tych środków są osoby bezrobotne, dla których ustalono I lub II profil pomocy (w profilu I tylko w uzasadnionych przypadkach).
Na zakończenie dodał, że w sytuacji osób narażonych na wykluczenie, np. bezrobotnych, profilowanie prowadzi do dalszej dyskryminacji. Trudno mówić o dobrowolności tego rozwiązania, skoro brak zgody na profilowanie oznacza utratę prawa do pomocy i świadczeń. 
Głos w powyższej sprawie zabrała również Pani Zofia Borowska, która zwróciła się z zapytaniem do Pana Wiesława Drożdżyńskiego, czy ankieta do profilowania z pytaniami dla osoby bezrobotnej została już określona. Wicedyrektor ds. Rynku Pracy wyjaśnił, iż ankieta ta została nazwana jako „Kwestionariusz do profilowania pomocy dla osób bezrobotnych" i zawiera 24 pytania, które z bezrobotnym wypełnia doradca z urzędu pracy. 
Następnie, Pan Wiesław Drożdżyński wspomniał o nowych instrumentach wsparcia dla osób szukających pracy. To m.in. grant na telepracę (10 000 zł.), świadczenie aktywizacyjne (1 680 zł.), pożyczka na utworzenie stanowiska pracy – 70 000 zł.  lub podjęcie działalności gospodarczej – 20 000 zł., szkolenia organizowane w ramach trójstronnych umów szkoleniowych zawieranych pomiędzy starostą, pracodawcą i instytucją szkoleniową. 
Uczestnicy spotkania zostali także poinformowani o zmianie definicji osoby młodej, która obejmie wszystkich do 30 roku życia (do tej pory 25 lat). Zmiana wynika z faktu, iż  wielu młodych uczy się coraz dłużej i później wchodzą na rynek pracy.  Ponadto, skróci się okres - z 6 do 4 miesięcy - w którym urzędy muszą przedstawić im ofertę pracy, stażu lub podniesienia kwalifikacji. Polska wprowadza gwarancję dla młodych, rekomendowaną przez Komisję Europejską, jako pierwsza w Europie. Dla młodych przewidziano także specjalne bony: m.in. Szkoleniowy (3 600 zł) zatrudnieniowy (10 000 zł.) na zasiedlenie (7 500 zł.) oraz stażowy (10 000 zł.). Pracodawcy zatrudniający skierowanych przez urząd bezrobotnych w wieku do 30 lat zostaną zwolnieni z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Będą również mieli możliwość refundacji składki na ubezpieczenia społeczne i dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnionego bezrobotnego.
Głos w tej sprawie zabrała Pani Bożena Ziomek, która zwróciła się z zapytaniem, czy korzystanie z jednego instrumentu wsparcia wyklucza możliwość korzystania z innych. Wicedyrektor ds. Rynku Pracy wyjaśnił, iż nie ma przeciwwskazań, ale trzeba pamiętać o racjonalnym gospodarowaniu środkami publicznymi.
Kolejnym punktem spotkania było omówienie zmian dotyczących Rad Zatrudnienia. W miejsce istniejących, utworzono wojewódzkie i powiatowe rady rynku pracy. Członkowie WRRP to przedstawiciele działających na terenie województwa terenowych struktur każdej organizacji związkowej i organizacji pracodawców, społeczno – zawodowych organizacji rolników, w tym związków zawodowych rolników indywidualnych i izb rolniczych oraz organizacji pozarządowych zajmujących się statutowo problematyką rynku pracy. Wyjaśnił, iż do udziału w posiedzeniach rad rynku pracy mogą być zapraszani przedstawiciele organizacji i instytucji niereprezentowanych w radzie, bez prawa udziału w podejmowaniu rozstrzygnięć. Również jest możliwość powołania w skład rady rynku pracy trzech przedstawicieli spośród organów jednostek samorządu terytorialnego lub nauki o szczególnej wiedzy i autorytecie w obszarze działania rady. Nowelizacją ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy wprowadzono obligatoryjną współpracę wojewódzkich rad rynku pracy z wojewódzkimi komisjami dialogu społecznego, w szczególności w zakresie inicjowania programów i partnerstwa na rzecz wzrostu zatrudnienia i rozwoju rynku pracy.
Na zakończenie wystąpienia Wicedyrektor ds. Rynku Pracy poinformował zebranych, iż  kadencja powołanej w 2013 roku Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia w Olsztynie zakończy się w 2017 roku i zgodnie z przepisami przejściowymi działa ona w składzie i na zasadach określonych w przepisach dotychczasowych. 

Punkt trzeci porządku obrad
Następny punkt spotkania omówił Pan Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie. Wyjaśnił, że Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój „PO WER" stanowi odpowiedź na wyzwania i jednocześnie instrument realizacji Strategii Europa 2020 (Prezentacja – zał. nr 4). Program uwzględnia stojące przed Europą długofalowe wyzwania związane z globalizacją, rozwojem ekonomicznym, jakością polityk publicznych, zjawiskami demograficznymi, czy inwestycjami w kapitał ludzki. Alokacja PO WER stanowi ok. 32% całej puli środków EFS, które będą dostępne w Polsce w latach 2014 – 2020. Pozostała kwota (ok. 11 mld euro), zostanie podzielona pomiędzy 16 programów regionalnych. Wspomniał, że Regionalny Program Operacyjny „Warmia i mazury" to z jednej strony ważne narzędzie realizacji Strategii rozwoju społeczno – gospodarczego województwa warmińsko – mazurskiego do roku 2025 a z drugiej, podobnie jak pozostałe programy operacyjne, uczestniczy w procesie osiągania celów Strategii Europa 2020. Jednocześnie wpisuje się w cele rozwojowe Polski, wyrażone w dokumentach strategicznych kraju. Poinformował, iż Województwo Warmińsko – Mazurskie otrzyma wsparcie, na poziomie regionalnym, w wysokości 1 728,3  mln euro. 

Punkt piąty porządku obrad
Głos zabrał Pan Zdzisław Szczepkowski, który zwrócił się z prośbą do zebranych o wyłonienie przedstawiciela Wojewódzkiej Rady Zatrudnienia w Olsztynie, do pracy w komisji przetargowej do przeprowadzenia, przez WUP w Olsztynie, postępowania o zamówienie publiczne na wybór Realizatora działań aktywizacyjnych. WRZ jednomyślnie wysunęła kandydaturę Pana Andrzeja Jurkiana do pracy w Komisji Przetargowej (Uchwała nr XXVII/7/2014 – zał. nr 5).  
Ponadto, członkowie Rady zostali poinformowani o organizacji, przez WUP w Olsztynie, szkolenia w dniach 11 – 12.12.2014. O miejscu i tematyce warsztatów Rada zostanie poinformowana pisemnie.   
Korzystając z okazji głos zabrał Pan Andrzej Jurkian, który zwrócił się z prośbą, do Przewodniczącego, o wprowadzenie do porządku obrad na najbliższym posiedzeniu WRZ, tematu zatrudnienia wspomaganego. Wyjaśnił, iż zatrudnienie wspomagane jest nowym i bardzo skutecznym instrumentem rynku pracy. Wspomniał również, iż organizacje osób niepełnosprawnych, uważają za celowe propagowanie tej metody i wypracowanie rozwiązań systemowych w zakresie jej wdrażania i finansowania. Zasugerował, aby przedstawić ten temat na posiedzeniu Rady z udziałem przedstawicieli ERKON, Warmińsko – Mazurskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych, Polskiej Unii Zatrudnienia Wspomaganego. A następnie przekazać stanowisko w tej sprawie Naczelnej Radzie Zatrudnienia. 
Pan Wiesław Drożdżyński Wicedyrektor ds. Rynku Pracy przyjął do wiadomości propozycję i wyjaśnił, że jeżeli będzie to tylko możliwe, to jak najbardziej temat zatrudnienia wspomaganego pojaw się w porządku obrad na najbliższym posiedzeniu WRZ w grudniu br. 
Na zakończenie obrad Pan Stanisław Kowalczyk podziękował uczestnikom za przybycie oraz aktywny udział w posiedzeniu.    

Sporządziła: Edyta Lindorf – Jankiewicz 
Olsztyn, 03.11.2014 r.

Wydawca treści

Skład 2008-2012

  1. Przedstawiciele Wojewódzkich Struktur Organizacji Związkowych:
    1. OPZZ Województwa Warmińsko – Mazurskiego – Stanisław Kowalczyk, Krzysztof Rogowski
    2. NSZZ „Solidarność" w tym Zarząd Regionu Olsztyn oraz Zarząd Regionu Elbląg – Jerzy Dostatni, Jolanta Lisewska
    3. Forum Związków Zawodowych – Grzegorz Paciulan, Dariusz Browarek
  2. Przedstawiciele Wojewódzkich Struktur Organizacji Pracodawców:
    1. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan" – Mirosław Hiszpański
    2. Związek Rzemiosła Polskiego – Roman Świtaj
    3. Business Centre Club – Związek Pracodawców – Wiesław Łubiński
  3. Społeczno – Zawodowe Organizacje Rolników:
    • Warmińsko – Mazurski Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych – Wiesław Domian
    • Związki Zawodowe Rolników Indywidualnych:
      • Związek Zawodowy Rolnictwa „Samoobrona" Region Warmii i Mazur – Renata Rochnowska
    • Izby Rolnicze:
    • Warmińsko – Mazurska Izba Rolnicza – Marek Kuźniewski
  4. Przedstawiciele organizacji pozarządowych zajmujących się statutowo problematyką rynku pracy:
    1. Rada Organizacji Pozarządowych Województwa Warmińsko – Mazurskiego – Remigiusz Dobkowski,
    2. Rada Organizacji Pozarządowych Działających w Obszarze Bezrobocia Województwa Warmińsko – Mazurskiego – Zofia Borowska
    3. Ogólnopolski Związek Bezrobotnych z/s W Ełku – Radosław Radziewicz
    4. Stowarzyszenie Bezrobotnych „Jesteś – my" w Giżycku – Krystyna Janik
    5. Fundacja Rozwoju Społecznego „Nad Symsarną" – Maria Żylińska
    6. Elbląskie Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Pozarządowych – Monika Hausman – Pniewska
  5. Przedstawiciel nauki – Anna Organiściak – Krzykowska 
  6. Przedstawiciel Wojewody – Edyta Jędrzejewska 

Menu nawigacji