Mając na uwadze gotowość rynku pracy do wdrażania rozwiązań ekologicznych, doradcy zawodowi MUP i UPPO zainicjowali podczas Młodzieżowego Dnia z Doradcą Zawodowym spotkanie informacyjne oraz warsztaty dla młodzieży, których celem było zapoznanie jej z eko trendami obecnego jak i przyszłego rynku pracy. Uczestnikom zwracano szczególną uwagę, aby kierując się wyborem edukacyjnym i zawodowym brali pod uwagę dynamiczny rozwój branż i zawodów związanych z ochroną środowiska i energetyką odnawialną. Spotkanie informacyjne pn. „Znaczenie ekologii w projektowaniu kariery zawodowej" było inauguracją Młodzieżowego Dnia z Doradcą Zawodowym. Młodzież przywitał dyrektor Zespołu Szkół Elektronicznych i Telekomunikacyjnych Pan Grzegorz Górski, dyrektor Wydziału Edukacji Urzędu Miasta Olsztyna Pani Kinga Wiśniewska, dyrektor Miejskiego Urzędu Pracy i Urzędu Pracy Powiatu Olsztyńskiego Pani Katarzyna Pietkiewicz. W trakcie spotkania doradcy zawodowi poruszyli tematy walki o lepszy klimat oraz działań proekologicznych, które mogą przynieść korzyści w budowaniu przyszłości zawodowej. Wykład miał na celu zapoznanie młodych ludzi z transformacją gospodarczą oraz ukazanie, że ochrona środowiska jest ważna ze względu na nas samych. Do udziału w wydarzeniu zaproszono specjalistę firmy Koma Usługi Komunalne. Jest to firma, która posiada wieloletnie doświadczenie w świadczeniu usług z zakresu odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych i budowlanych. Przedsiębiorstwo działa według zrównoważonego rozwoju i kładzie nacisk na dbałość o środowisko. Przedstawiciel firmy Pan Andrzej Makowski przybliżył młodzieży temat dotyczący innowacyjności, wydajności odzysku, recyklingu oraz redukcji ilości składowanych odpadów. Zaprezentował jak działa przedsiębiorstwo, w którym przestrzega się zasad zrównoważonego rozwoju oraz wskazywał na jakich pracowników będzie zapotrzebowaniew przyszłości. W spotkaniu wzięło udział 84 uczniów.
Warsztat „Zdrowie i ekologia. Zawody przyszłości" wprowadził uczniów w zagadnienia edukacji ekologicznej, zielonych kompetencji oraz zielonej transformacji.
Obok zmian w zatrudnieniu spowodowanych zieloną transformacją ważne jest rosnące znaczenie zielonych kompetencji, dlatego zapoznano uczestników warsztatów z wymaganiami ekologicznego rynku pracy. Wybór profesji z sektora ekologii jest coraz większy i przybywa specjalizacji z jej zakresu, dlatego też doradcy zawodowi w trakcie warsztatów rozmawiali na temat zielonych zawodów. Poruszono także kwestę zdrowia w kontekście środowiska w jakim żyjemy. Na warsztatach doradcy skupili się na zagadnieniach środowiskowych i wspólnie z uczniami szukali połączeń pomiędzy gospodarką, społeczeństwem a środowiskiem. W warsztacie wzięło udział 30 uczniów.
Kolejne zajęcia nt. „Zielone zawody. Przyszłość eko na rynku pracy" obejmowały tematykę zrównoważonego rozwoju i zielonych miejsc pracy. Ponieważ odmienione i innowacyjne rozwiązania wprowadzane w firmach będą potrzebowały specjalistów mających odpowiednią wiedzę proaktywną
i otwartą postawę, poruszono temat zielonego kształcenia i kluczowych umiejętności dla zielonych miejsc pracy. Doradcy zawodowi omówili kierunki studiów, które będą przygotowywały studentów do wyzwań zmieniającego się rynku pracy. W trakcie warsztatów doradcy zawodowi wskazywali
na jakie kwalifikacje w obszarze eko warto postawić, aby odnieść sukces zawodowy. W warsztatach wzięło udział 28 uczniów. Jak zrównoważone podejście wpływa na rynek pracy? Jakie są wyzwania i ograniczenia ekologicznego rynku pracy? Jakie sektory będą generować miejsca pracy? Na te oraz szereg innych pytań doradcy zawodowi odpowiadali na kolejnym warsztacie „Rynek pracy a ekologia". Zapoznano również uczniów z trendami, które mają wpływ na powstawanie nowych i już istniejących zawodów. Ukazano także uczniom nowe perspektywy i możliwości zatrudnienia. W warsztatach wzięło udział 23 uczniów.
Oprócz wymienionych wyżej spotkań MUP i UPPO w holu szkoły zorganizował punkt informacyjny, w którym można było zapoznać się z formami wsparcia proponowanymi przez urząd pracy oraz Barometrem Zawodów 2024 i prognozach na 2025 r. Dodatkowo udzielano porad dotyczących specyfiki danych zawodów i wymaganych kwalifikacji, można było także szczegółowo porozmawiać o lokalnym rynku pracy. Uczniowie mogli również wziąć udział w zabawie i zakręcić kołem fortuny mierząc się z pytaniami dotyczącymi rynku pracy, ekologii czy zawodów przyszłości. Na uczniów biorących udział w zabawie czekały atrakcyjne nagrody.
Zainteresowanie młodzieży tematem ekologii oraz pomyślny przebieg przedsięwzięcia pozwala przypuszczać, że młodzi ludzie dostrzegą dla siebie szansę na zielonym rynku pracy i przygotują się na przyszłość zawodową w zielonych barwach i będą liderami wprowadzania zrównoważonego rozwoju. Spotkania pokazały także, że uczniowie wykazują troskę o środowisko i klimat.