PODWYŻSZANIE KWALIFIKACJI PRZEZ
OSOBY BEZROBOTNE



 
     Osoby bezrobotne, które chcą podwyższyć swoje kwalifikacje zawodowe, zdobyć nowe umiejętności lub podnieść swoje wykształcenie mają do dyspozycji szereg możliwości oferowanych przez powiatowe urzędy pracy:
 
 
STAŻ

 
     Staż umożliwia nabywanie przez bezrobotnego umiejętności praktycznych do wykonywania pracy przez wykonywanie zadań w miejscu pracy bez nawiązania stosunku pracy.
 

Kto może zostać skierowany na staż i na jaki okres
 

- bezrobotny na okres od 3 do 6 miesięcy,
- bezrobotny, który nie ukończył 30 roku życia na okres od 3 do 12 miesięcy.


     Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej przez starostę z organizatorem, a w jego trakcie bezrobotny otrzymuje z urzędu pracy stypendium.

     O skierowanie na staż można się zwrócić do urzędu pracy lub samodzielnie znaleźć pracodawcę, który będzie chciał nas przyjąć na staż. Wtedy to pracodawca zwraca się do urzędu o skierowanie wybranej osoby do odbycia stażu.
 

 
PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE DOROSŁYCH

 
     Jest to instrument umożliwiający uzyskanie tytułu zawodowego, tytułu czeladnika lub kwalifikacji i umiejętności zawodowych. Przygotowanie zawodowe zakończone jest egzaminem.

 
Formy przygotowania zawodowego dorosłych:
 

 
  • Praktyczna nauka zawodu dorosłych – umożliwia przystąpienie do egzaminu kwalifikacyjnego na tytuł zawodowy lub egzamin czeladniczy; kończy się egzaminem kwalifikacyjnym na tytuł zawodowy lub egzaminem czeladniczym.

      Praktyczna nauka zawodu trwa od 6 – 12 miesięcy.

     Program praktycznej nauki zawodu uwzględnienia w szczególności standardy wymagań będące podstawą przeprowadzenia egzaminu na tytuł zawodowy, tytuł czeladnika lub podstawy programowe kształcenia w zawodzie. Kończy się egzaminem kwalifikacyjnym na tytuł zawodowy przeprowadzanym przez komisję egzaminacyjną, powoływaną przez kuratora oświaty lub egzaminem czeladniczym, zgodnie z przepisami regulującymi przeprowadzanie przez komisje izb rzemieślniczych egzaminów na tytuły czeladnika i mistrza w zawodzie. Dokumentem potwierdzającym zdany egzamin jest świadectwo.

 
  • Przyuczenie do pracy dorosłych – umożliwia zdobycie wybranych kwalifikacji zawodowych lub umiejętności niezbędnych do wykonywania określonych zadań zawodowych, właściwych dla zawodu występującego w klasyfikacji zawodów i specjalności dla potrzeb rynku pracy; kończy się egzaminem sprawdzającym przeprowadzanym przez komisję sprawdzającą lub instytucję szkoleniową.

      Przyuczenie do pracy trwa od 3-6 miesięcy.

     Program przyuczenia do pracy dorosłych uwzględnia w szczególności standardy kwalifikacji zawodowych dostępne w bazach danych prowadzonych przez ministra właściwego do spraw pracy. Dokumentem potwierdzającym zdany egzamin jest zaświadczenie

    Kształcenie odbywa się w miejscu pracy, na podstawie umowy zawartej między starostą a pracodawcą i ewentualnie instytucją szkoleniową, bez nawiązania stosunku pracy. Pracodawca ma obowiązek wyznaczenia opiekuna osoby uczącej się o odpowiednich kwalifikacjach. Przygotowanie zawodowe dorosłych jest realizowane w oparciu o program ukierunkowany na nabycie umiejętności praktycznych oraz zdobywanie wiedzy teoretycznej opracowany przez pracodawcę lub instytucję szkoleniową i kończy się egzaminem potwierdzającym uzyskane kwalifikacje.

     Uczestnikowi przygotowania zawodowego dorosłych przysługuje stypendium w wysokości 120% zasiłku.


 
SZKOLENIA

 

     Organizowane są w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych i innych kwalifikacji, zwiększających szansę na uzyskanie zatrudnienia, utrzymanie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w szczególności w przypadku:
 
  • braku kwalifikacji zawodowych
  • konieczności zmiany lub uzupełnienia kwalifikacji
  • utraty zdolności do wykonywania pracy w dotychczas wykonywanym zawodzie
  • braku umiejętności aktywnego poszukiwania pracy

     Bezrobotnemu w okresie odbywania szkolenia, na które został skierowany przez Powiatowy Urząd Pracy, przysługuje stypendium szkoleniowe.  W przypadku gdy bezrobotnemu przysługuje zasiłek, ma prawo do wyboru świadczenia.  Wysokość stypendium wynosi miesięcznie 120 % zasiłku, pod warunkiem, że liczba godzin szkolenia wynosi co najmniej 150 godzin miesięcznie; w przypadku niższego miesięcznego wymiaru godzin szkolenia wysokość stypendium ustala się proporcjonalnie.  W okresie pobierania stypendium nie przysługuje zasiłek.

    
     Szkolenia mogą być organizowane w formie indywidualnej lub grupowej.

 
  • Szkolenia indywidualne - osoba uprawniona może zostać skierowana na wskazane przez nią szkolenie z oferty rynkowej, jeżeli uzasadni ona celowość tego szkolenia, a jego koszt w części finansowanej z Funduszu Pracy nie przekroczy 300% przeciętnego wynagrodzenia.
 
  • Szkolenia grupowe - inicjowane są przez Powiatowy Urząd Pracy i ujęte w planie szkoleń, w którym znajdują się informacje dotyczące kierunków szkoleń, ich zakresu tematycznego oraz terminów rozpoczęcia. Koszty szkoleń nie mogą przekroczyć dziesięciokrotnego minimalnego wynagrodzenia za pracę na jedną osobę w okresie kolejnych trzech lat. Chęć uczestnictwa w szkoleniu grupowym można zgłosić pracownikom powiatowego urzędu pracy w szczególności specjaliście ds. rozwoju zawodowego, doradcy zawodowemu lub pośrednikom pracy.

    Szkolenie finansowane przez starostę z Funduszu Pracy odbywa się w formie kursu, realizowanego według planu nauczania obejmującego przeciętnie nie mniej niż 25 godzin zegarowych w tygodniu.  Szkolenie może trwać do 6 miesięcy, a w sytuacjach uzasadnionych programem szkolenia w danym zawodzie nie dłużej niż 12 miesięcy. W przypadku osób bez kwalifikacji zawodowych może ono trwać do 12 miesięcy, a w sytuacjach uzasadnionych programem szkolenia w danym zawodzie nie dłużej niż 24 miesiące.
 

POŻYCZKA SZKOLENIOWA

 
     Urzędy pracy udzielają pożyczek na sfinansowanie kosztów szkolenia. Pożyczka przysługuje na sfinansowanie kosztów szkolenia do wysokości 400% przeciętnego wynagrodzenia obowiązującego w dniu podpisania umowy pożyczki, w celu umożliwienia podjęcia lub utrzymania zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej wymagającej szczególnych kwalifikacji.

     Pożyczka jest nieoprocentowana, a okres jej spłaty nie może przekroczyć 18 miesięcy od określonej w umowie daty ukończenia szkolenia. Wypłata pożyczki szkoleniowej może nastąpić po dniu zawarcia umowy jednorazowo lub w ratach. W przypadku wykorzystania pożyczki na cele inne niż określone w umowie, niepodjęcia lub nieukończenia szkolenia pożyczka podlega bezzwłocznemu zwrotowi w całości, wraz z odsetkami ustawowymi. Odsetki ustawowe ustala się także od kwoty pożyczki niespłaconej w terminie.

 

FINANSOWANIE EGZAMINÓW I LICENCJI

 
     O dofinansowanie kosztów egzaminów oraz kosztów uzyskania licencji mogą ubiegać się osoby bezrobotne. Wysokość tego dofinansowania nie może przekroczyć 100% przeciętnego wynagrodzenia. Dofinansowaniu podlegają koszty egzaminów umożliwiających uzyskanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, określonych uprawnień zawodowych, tytułów zawodowych oraz koszty uzyskania licencji niezbędnych do wykonywania danego zawodu.

     Osoba starająca się o dofinansowanie kosztów egzaminów lub uzyskania licencji musi jednak wykazać, że pozytywny wynik egzaminu lub posiadana licencja przyczynią się do uzyskania pracy lub są niezbędne do podjęcia własnej działalności gospodarczej.

    W celu uzyskania dofinansowania kosztów egzaminu lub uzyskania licencji należy złożyć wniosek oraz dokumenty wymagane przez powiatowy urząd pracy, w szczególności - dokument zawierający informacje o nazwie, terminie i koszcie egzaminu lub uzyskania licencji.


 
FINANSOWANIE STUDIÓW PODYPLOMOWYCH

 
     Starosta, na wniosek bezrobotnego, może sfinansować z Fundusz Pracy koszty studiów podyplomowych należne organizatorowi studiów, do wysokości 100%, jednak nie więcej niż 300% przeciętnego wynagrodzenia.

    Starosta zawiera z osobą bezrobotną umowę o dofinansowanie studiów podyplomowych, która określa w szczególności prawa i obowiązki stron oraz wysokość i tryb przekazywania środków na pokrycie kosztów studiów podyplomowych w formie bezpośrednich wpłat na konto organizatora tych studiów.

     W przypadku podjęcia przez uczestnika studiów podyplomowych zatrudnienia w trakcie ich odbywania, nie zawiesza się finansowania tych studiów do planowego terminu ich ukończenia.
W przypadku przerwania studiów podyplomowych z winy uczestnika, kwota wydatkowana na ich finansowanie z Funduszu Pracy podlega zwrotowi.

     Bezrobotnemu, któremu starosta przyznał dofinansowanie kosztów studiów podyplomowych, za okres uczestnictwa w zajęciach przewidzianych programem studiów przysługuje stypendium, w wysokości 20% zasiłku.

 

PRAKTYKI ABSOLWENCKIE

 

     Forma ta ma na celu ułatwienie absolwentom uzyskiwanie doświadczenia i nabywania umiejętności praktycznych niezbędnych do wykonywania pracy.

    Uprawnionym do odbywania praktyki absolwenckiej, zwanym dalej praktykantem, jest osoba, która ukończyła co najmniej gimnazjum i w dniu rozpoczęcia praktyki nie ukończyła 30 roku życia. Praktyki absolwenckie mogą być odbywane u osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, zwane dalej podmiotem przyjmującym na praktykę.

     Praktyka absolwencka może być odbywana odpłatnie lub nieodpłatnie. W przypadku odpłatnej praktyki absolwenckiej wysokość świadczenia pieniężnego nie może przekraczać dwukrotnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalonego na podstawie ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

     Praktykant odbywa praktykę na podstawie pisemnej umowy o praktykę absolwencką, którą zawiera z podmiotem przyjmującym na praktykę.

     Umowa o praktykę absolwencką nie może być zawarta na okres dłuższy niż 3 miesiące.

    Umowa może być rozwiązana na piśmie w każdym czasie, gdy praktyka absolwencka jest odbywana nieodpłatnie. W przypadku praktyki absolwenckiej odbywanej odpłatnie, umowa może być rozwiązana na piśmie z zachowaniem siedmiodniowego terminu wypowiedzenia.

     Podmiot przyjmujący na praktykę, na wniosek praktykanta, jest obowiązany wystawić na piśmie zaświadczenie o rodzaju wykonywanej pracy i umiejętnościach nabytych w czasie odbywania praktyki.

     Odbywanie praktyki absolwenckiej nie stanowi przeszkody do nabycia oraz posiadania statusu bezrobotnego.

     Bezrobotnemu, który odbywa odpłatną praktykę absolwencką i otrzymuje z tego tytułu miesięczne świadczenie pieniężne w wysokości przekraczającej połowę minimalnego wynagrodzenia za pracę, prawo do zasiłku dla bezrobotnych nie przysługuje.

Informacje o publikacji dokumentu