W myśl art. 18 o ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy marszałek województwa sprawuje kontrolę w zakresie przestrzegania warunków prowadzenia działalności agencji zatrudnienia, o których mowa w art.19,19e - 19fa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W przypadku agencji zatrudnienia, mających siedzibę na terenie województwa warmińsko-mazurskiego kontrolę sprawuje działający z upoważnienia Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego - Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie.
UWAGA!!!
Stwierdzenie przez WUP lub PIP w trakcie wizyty kontrolnej przynajmniej jednego z niżej wymienionych naruszeń warunków prowadzenia agencji zatrudnienia, skutkować będzie wykreśleniem, w drodze decyzji agencji zatrudnienia z KRAZ, bez uprzedniego wezwania do usunięcia tych naruszeń (zgodnie z art. 18m ust.1 pkt 5):
UWAGA!!!
Stwierdzenie przez WUP lub PIP w trakcie wizyty kontrolnej przynajmniej jednego z niżej wymienionych naruszeń warunków prowadzenia agencji zatrudnienia, skutkować będzie wykreśleniem, w drodze decyzji agencji zatrudnienia z KRAZ, bez uprzedniego wezwania do usunięcia tych naruszeń (zgodnie z art. 18m ust.1 pkt 5):
- otwarcie likwidacji;
- ogłoszenie upadłości
- karalność za przestępstwa lub wykroczenia, o których mowa w art. 121-121b ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
- przetwarzanie danych osobowych niezgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych;
- dyskryminowanie ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, pochodzenie etniczne, narodowość, orientacje seksualną, przekonania polityczne i wyznanie, ani ze względu na przynależność związkową osób, dla których poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
- pobieranie kwot innych niż kwoty należne agencji zatrudnienia z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą tj. poniesione na dojazd i powrót osoby skierowanej, wydanie wizy, badania lekarskie, tłumaczenie dokumentów;
- kierowanie do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych za swoim pośrednictwem bez zawarcia pisemnej umowy przez tą agencję z osobami kierowanymi bądź kierowanie osób do podmiotów nie bezpośrednio do pracodawcy zagranicznego;
- brak przedstawienia cudzoziemcowi kierowanemu do pracy za granicą u pracodawcy zagranicznego pisemnego tłumaczenia na język dla niego zrozumiały i/lub brak przekazania temu cudzoziemcowi egzemplarza zawartej umowy
- brak pisemnej umowy z pracodawcą zagranicznym, do którego agencja zatrudnienia zamierza kierować osoby do pracy za granicą,
- brak prowadzenia wykazu podmiotów do których kierowane są osoby do pracy za granicą
- brak prowadzenia wykazu osób kierowanych do pracy za granicą
- brak informacji na piśmie dla osoby kierowanej do pracy za granicą o przysługujących jej uprawnieniach, o których mowa w art. 86 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy;
- nieprzestrzeganie międzynarodowych umów, porozumień i programów dotyczących zatrudnienia wiążących Rzeczpospolitą Polską oraz obowiązujących w państwie zatrudnienia przepisów o zatrudnieniu oraz przepisów regulujących działalność agencji zatrudnienia;
- kierowanie cudzoziemców do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej nie bezpośrednio do podmiotów prowadzących działalność na terytorium RP;
- kierowanie cudzoziemców do pracy u pracodawców prowadzących działalność na terenie Polski za swoim pośrednictwem bez zawarcia pisemnej umowy przez tą agencję z osobami kierowanymi
- brak przedstawienia cudzoziemcowi kierowanemu do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej u polskiego pracodawcy pisemnego tłumaczenia umowy na język dla niego zrozumiały
- brak przekazania pisemnej informacji:
- cudzoziemcowi kierowanemu do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w języku dla niego zrozumiałym, o zasadach dotyczących wjazdu, pobytu i pracy cudzoziemców w Rzeczypospolitej Polskiej;
- podmiotowi, do którego agencja zatrudnienia kieruje cudzoziemców do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, o zasadach dotyczących wjazdu, pobytu i pracy cudzoziemców w Rzeczypospolitej Polskiej oraz o obowiązkach, o których mowa w art. 88h i art. 88i.
- brak prowadzenia przez agencję zatrudnienia:
- wykazu podmiotów, do których są kierowani cudzoziemcy do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
- wykazu cudzoziemców kierowanych do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
Naruszeniami skutkującymi wykreśleniem z KRAZ, po wcześniejszym wezwaniu do usunięcia tychże naruszeń w wyznaczonym terminie (zgodnie z art. 18m ust 1 pkt 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), są:
- posiadanie zaległości z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz na Fundusz Emerytur Pomostowych;
- brak przesłania informacji do marszałka województwa o:
- zmianie danych, o których mowa w art. 18e ust. 1 pkt 1 i 2 lub zmianie rodzaju świadczonych usług, o których mowa w art. 18i ust. 2 pkt 3a, w terminie 14 dni od dnia ich powstania, przy czym art. 18e ust. 3 stosuje się odpowiednio;
- zaprzestaniu działalności;
- zawieszeniu albo wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej, o których mowa w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, w terminie 14 dni od dnia zawieszenia albo wznowienia wykonywania tej działalności.
- Brak złożenia informacji o działalności agencji zatrudnienia w terminie do 31 stycznia danego roku za rok poprzedni
- Brak posiadania lokalu, w którym są świadczone usługi agencji zatrudnienia.
- Brak zamieszczania odpowiednich oznaczeń w treści ofert pracy
- Brak dokonania zwrotu osobie, na rzecz której świadczą lub świadczyły usługi z zakresu działalności agencji zatrudnienia, na jej pisemny wniosek, złożonych przez nią oryginałów dokumentów, w szczególności dokumentów potwierdzających posiadane wykształcenie, kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe.
- brak współpracy z organami zatrudnienia w zakresie realizacji polityki rynku pracy.
Wykreślenie z Krajowego rejestru zatrudnienia z powodu któregoś z powyższych naruszeń, wiąże się również z brakiem możliwości uzyskania kolejnego wpisu do rejestru agencji, w okresie 3 lat od dnia wydania decyzji o wykreśleniu.