Nowe zasady zgodne z zapisami Ustawy z dnia 20 marca 2025r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia.(Dz.U 2025.620).
Podmioty gospodarcze zainteresowane podjęciem działalności w charakterze agencji zatrudnienia na terenie województwa warmińsko-mazurskiego, powinny:
- wypełnić elektronicznie za pośrednictwem systemu stor https://stor.praca.gov.pl/portal/kraz wniosek o wpis do rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia .
- dołączyć oświadczenie dla podmiotu występującego o wpis . Oświadczenie składają osoby reprezentujące podmiot zamierzający prowadzić agencje zatrudnienia i osoby zarządzające podmiotem.
- dostarczyć dowód wniesienia opłaty w wysokości 1 000 zł. za wpis lub jego cyfrowe odwzorowanie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację podmiotu zobowiązanego do wniesienia tej opłaty.
- dostarczyć zaświadczenie z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o braku zaległości w płatnościach składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne , Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Fundusz Emerytur Pomostowych oraz Państwowy Fundusz Rehabilitacyjny Osób Niepełnosprawnych, o ile był obowiązany do ich opłacenia.
- dostarczyć zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o braku zaległości w płatnościach podatków.
- dostarczyć zaświadczenie z Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego o braku zaległości z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne rolników lub na ubezpieczenie zdrowotne.
- dostarczyć zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności za przestępstwa i wykroczenia, o których mowa w art. 307 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 20 marca 2025r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (tj. art. od 362 do 367 tejże ustawy, a także za przestępstwa przeciwko prawom osób wykonujących prace zarobkową, za przestępstwo składania fałszywych zeznań lub oświadczeń , za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów lub przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu i interesom majątkowym w obrocie cywilnoprawnym lub wykroczenie , o którym mowa w art. 84 ust. 1 -12 ustawy z dnia 20 marca 2025r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Opłatę za wpis do rejestru agencji zatrudnienia należy wnieść na następujący rachunek bankowy:
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie
ul. Głowackiego 2810-448 Olsztyn
Santander Bank Polska S.A. 95 1090 2718 0000 0001 4650 0703
z dopiskiem „opłata za wpis do rejestru agencji zatrudnienia”.
UWAGA!!! Zgodnie z art. 311 ustawy z dnia 20 marca 2025r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, przed dokonaniem wpisu do rejestru, marszałek województwa może dokonać sprawdzenia:
- faktów podanych we wniosku o wpis lub w oświadczeniu dołączonym do wniosku ,
- spełnienia przez podmiot zamierzający prowadzić agencję zatrudnienia warunków określonych w art. 307 tejże ustawy.
Wniosek składany jest do marszałka województwa:
- właściwego ze względu na siedzibę lub adres stałego miejsca wykonywania działalności podmiotu ubiegającego się o wpis;
- wskazanego przez przedsiębiorcę zagranicznego spośród marszałków województw właściwych ze względu na adres miejsca świadczenia usług;
Wniosek składany jest wyłącznie w formie elektronicznej (za pośrednictwem Systemu Teleinformatycznego Obsługi Rejestrów https://stor.praca.gov.pl/portal/kraz .
W razie pytań i wątpliwości prosimy dzwonić do Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie pod numery tel.: 89/ 524 33 58 lub 89/522 79 90.
Wniosek o wpis do rejestru agencji zatrudnienia zawierać musi następujące dane:
- oznaczenie podmiotu zamierzającego prowadzić agencję zatrudnienia z podaniem pełnej nazwy podmiotu, a w przypadku gdy wniosek składa przedsiębiorca jako:
- osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą–imię(imiona) i nazwisko oraz nazwę firmy,
- wspólnik spółki cywilnej–imiona i nazwiska, nazwę firmy lub nazwę wspólników;
- adres do doręczeń elektronicznych i adres siedziby lub adres stałego miejsca wykonywania działalności podmiotu zamierzającego prowadzić agencję zatrudnienia, oraz adresy lokali, w których będą świadczone usługi agencji zatrudnienia wraz z nazwą gminy, powiatu i województwa, numerem telefonu oraz adresem elektronicznym;
Uwaga: Wnioski o wpis do rejestru agencji zatrudnienia zostały rozszerzone o rubrykę wymagającą wpisania adresu do doręczeń elektronicznych. Zgodnie z art.442 ustawy z dnia 20 maja 2025r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia, do dnia uzyskania adresu do doręczeń elektronicznych podmiot zamierzający prowadzić agencję zatrudnienia podaje we wniosku o wpis do rejestru agencji zatrudnienia adres do doręczeń, a marszałek województwa doręcza agencji zatrudnienia na ten adres. Po uzyskaniu adresu do doręczeń elektronicznych agencja zatrudnienia wnosi do marszałka województwa wniosek o zmianę wpisu, a marszałek zmienia wpis niezwłocznie. Zgodnie z art. 318 cytowanej ustawy marszałek doręcza pisma agencji zatrudnienia wyłącznie na adres do doręczeń elektronicznych wskazany w rejestrze agencji zatrudnienia. Jeżeli agencja zatrudnienia nie dokona zmiany wpisu w tym zakresie, doręczenie pisma pod dotychczasowy adres do doręczeń ma skutek prawny.
- oznaczenie formy prawnej prowadzonej działalności;
- określenie rodzaju świadczonych usług:
- pośrednictwo pracy lub
- praca tymczasowa;
- informację o świadczeniu pośrednictwa pracy w zakresie wykonywania wyłącznie usługi, o której mowa w art.305ust.2pkt1lit.c– tj. gromadzenie i udostępnianie informacji o wolnych i poszukiwanych miejscach pracy za pośrednictwem systemów teleinformatycznych,
- identyfikator podatkowy NIP, o ile posiada;
- numer w Krajowym Rejestrze Sądowym albo informację o wpisie do CEIDG–w przypadku przedsiębiorcy, o ile posiada.
Zgodnie z art. 312 ust.1 ustawy z dnia 20 marca 2025r. Marszałek województwa dokonuje spisu podmiotu do rejestru agencji zatrudnienia w terminie 14 dni od dnia wpływu do niego kompletnego i prawidłowo wypełnionego wniosku o wpis wraz z wszelkimi ustawowo wymaganymi załącznikami. W przypadku zaistnienia konieczności wezwania Strony do uzupełnienia wniosku, termin ten biegnie odpowiednio od dnia wpływu uzupełnionego wniosku o wpis.
PEŁNOMOCNICTWO:
Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2023.2111), w przypadku powierzenia spraw agencji zatrudnienia pełnomocnikowi, należy załączyć do wniosku :
- oryginał pełnomocnictwa lub jego odpis/kopię;
- dołączyć oryginał (do wglądu) i kserokopię (w celu potwierdzenia zgodności z oryginałem) dowodu dokonania opłaty skarbowej za złożenie dokumentu pełnomocnictwa w wysokości 17 zł.
UWAGA!
opłatę skarbową za złożenie dokumentu pełnomocnictwa w wysokości 17 złotych (słownie: siedemnaście 00/100 złotych) należy wnieść:
- gotówkowo, na rachunek bankowy Urzędu Miasta Olsztyn, w kasach Urzędu Miasta Olsztyn - Ratusz, Plac Jana Pawła II 1 – kasa nr 1,2,3, poniedziałek 8.00 - 17.00, wtorek – piątek 7.30 - 15.30.
- bezgotówkowo, na rachunek bankowy – Urząd Miasta Olsztyn, Plac Jana Pawła II 1 - Wydział Podatków i Opłat, Nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 tytułem „opłata skarbowa za złożenie dokumentu pełnomocnictwa".
INFORMACJA DLA PRZEDSIĘBIORCÓW ZAGRANICZNYCH ZAMIERZAJĄCYCH ŚWIADCZYĆ USŁUGI NA TERENIE RP
Zgodnie z brzemieniem art. 305 ust.3 ustawy z dnia 20 marca 2025r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej na terenie RP przez przedsiębiorcę zagranicznego podlega również wpisowi do rejestru agencji zatrudnienia na tych samych zasadach co pozostałe podmioty.
Uwaga!
Wszyscy przedsiębiorcy zagraniczni wnioskujący na terenie RP o wpis do rejestru agencji zatrudnienia mają obowiązek wskazania we wniosku o wpis do rejestru osoby przebywającej na terytorium Polski, która jest upoważniona do jego reprezentowania oraz działania w jego imieniu, w tym wobec organów kontroli.
Uwaga!
Do wniosku o wpis przedsiębiorca zagraniczny dodatkowo załącza sporządzone przez tłumacza przysięgłe tłumaczenie na język polski dokumentu uprawniającego przedsiębiorcę do prowadzenia działalności w zakresie pośrednictwa pracy lub pracy tymczasowej na terytorium państwa pochodzenia oraz dokument potwierdzający upoważnienie wydane dla osoby składającej wniosek do reprezentowania podmiotu zagranicznego.
Wszystkie agencje zatrudnienia ( w tym również podmioty zagraniczne) są zobowiązane posiadać lokal, na terytorium Polski, w którym są świadczone usługi, przeznaczony na biuro agencji zatrudnienia i umożliwiający bezpośredni kontakt z przedstawicielem agencji. W lokalu przechowywane są dokumenty związane ze świadczeniem przez agencje zatrudnienia usług pośrednictwa pracy oraz pracy tymczasowej, w tym dokumentacja pracownicza pracowników tymczasowych oraz dokumentacja osób niebędących pracownikami agencji pracy tymczasowej skierowanych do wykonywania pracy tymczasowej.
WNIOSEK O ZMIANĘ WPISU /AKTUALIZACJĘ DANYCH W REJESTRZE
Na podstawie art. 313 Marszałek województwa zmienia wpis w rejestrze agencji zatrudnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku o zmianę wpisu w rejestrze. Na podstawie art. 322 ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, agencja zatrudnienia składa wniosek o zmianę wpisu w rejestrze w przypadku zmiany:
- wszelkich danych zawartych we wniosku o wpis;
- W zakresie prowadzenia przez agencję zatrudnienia działalności, o której mowa w art. 305 ust. 3 (tj. rozszerzenie po 2 latach dotychczas świadczonej działalności w zakresie pośrednictwa pracy i/lub pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców);
- rodzaju świadczonych usług, o których mowa w art. 309 ust.2 pkt 4 (pośrednictwo pracy lub praca tymczasowa).
Kierowanie Cudzoziemców do pracy
Uwaga!
Art. 305 ust. 3 określa zasady ubiegania się o wpis przez podmiot, który planuje świadczyć usługi w zakresie pośrednictwa pracy lub pracy tymczasowej na rzecz cudzoziemców, od których wymagane jest posiadanie zezwolenia na pracę lub oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi wpisanego do ewidencji oświadczeń. Wykonywanie tej usługi jest możliwe dopiero po 2 latach od wpisu do rejestru agencji zatrudnienia i świadczeniu usług pośrednictwa pracy lub pracy tymczasowej. Zgodnie z przepisami obowiązującymi od 01.06.2025r. wymagany jest dodatkowy wpis do rejestru agencje zatrudnienia na usługę kierowania cudzoziemców do pracy.
Rozróżniono w tym przypadku następujące sytuacje:
- Jeśli podmiot posiada już wpis (przed wejściem ustawy w życie) do rejestru agencji zatrudnienia ale nie świadczył dotychczas usługi na rzecz cudzoziemców wówczas wnioskuje o zmianę danych w związku z zamiarem rozszerzenia działalności na rzecz cudzoziemców i będzie to możliwe dopiero po uzyskaniu stosownej zmiany we wpisie. Warunkiem koniecznym jest wówczas posiadanie wpisu do rejestru przez minimum 2 lata świadczenia usługi pośrednictwa pracy lub pracy tymczasowej. Marszałek województwa zmienia wpis po złożeniu przez podmiot wniosku o zmianę wpisu i weryfikacji spełniania przez podmiot warunków, o których mowa w art. 307 ust. 1 i 2 (do wniosku dołącza: zaświadczenie ZUS, zaświadczenie KRUS, zaświadczenie US, zaświadczenie o niekaralności ) oraz dowód uiszczeniu opłaty w wysokości 1 000 zł. za wpis lub jego cyfrowe odwzorowanie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację podmiotu dokonującego wpłaty. Taki podmiot załącza także do wniosku o zmianę oświadczenie deklarujące co najmniej 2 letni okres świadczenia usługi pośrednictwa pracy lub pracy tymczasowej . Oświadczenie winno być sporządzone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynik. z art. 233 § 1 i 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. – Kodeks karnym.
- Jeśli podmiot był wpisany do rejestru agencji zatrudnienia i świadczył usługę pośrednictwa pracy lub pracy tymczasowej wobec cudzoziemców przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 20 marca 2025r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia to taki podmiot:
- nie podlega warunkowi dot. min. 2 letniego stażu w rejestrze agencji zatrudnienia ;
- składa wniosek o zmianę wpisu w związku z zamiarem świadczenia usług wobec cudzoziemców, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy w celu kontynuowania świadczenia tej usługi;
- do wniosku o zmianę podmiot załącza dowód uiszczeniu opłaty w wysokości 1 000 zł. za wpis lub jego cyfrowe odwzorowanie wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację podmiotu dokonującego wpłaty;
- podmioty takie są zwolnione z obowiązku dostarczenia dodatkowej dokumentacji mającej na celu ponowne sprawdzenie przez marszałka spełniania warunków prowadzenia agencji zatrudnienia, w związku ze złożeniem wniosku o zmianę wpisu.
INFORMACJA DLA AGENCJI ZATRUDNIENIA, WNIOSKUJĄCYCH O WYKREŚLENIE Z REJESTRU PODMIOTÓW PROWADZĄCYCH AGENCJE ZATRUDNIENIA
Na podstawie art.315 ust. 1cytowanej ustawy marszałek województwa wykreśla, w drodze decyzji administracyjnej, podmiot wpisany do Rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia, w przypadku pisemnego wniosku podmiotu. Wniosek o wykreślenie składany jest elektronicznie bezpośrednio za pośrednictwem Systemu Teleinformatycznego Obsługi Rejestrów http://stor.praca.gov.pl/portal/#/kraz).
Na podstawie art.1 ust.1, ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz.U.2023.2111) wykreślenie przez marszałka województwa agencji zatrudnienia z KRAZ, na wniosek podmiotu, podlega opłacie skarbowej w wysokości 10,00 zł.
Do wniosku w sprawie wykreślenia podmiotu z Rejestru podmiotów prowadzących agencje zatrudnienia należy dołączyć oryginał (do wglądu) i kserokopię (w celu potwierdzenia za zgodność z oryginałem) dowodu wniesienia opłaty skarbowej w wysokości 10,00 zł. za wydaną decyzję administracyjną .
Opłatę należy wnieść :
- gotówkowo, w kasach Urzędu Miasta Olsztyn - Ratusz, Plac Jana Pawła II 1 – kasa nr 1,2,3, poniedziałek 8.00 - 17.00, wtorek – piątek 7.30 - 15.30
- bezgotówkowo, na rachunek bankowy – Urząd Miasta Olsztyn, Plac Jana Pawła II 1 - Wydział Podatków i Opłat, Nr rachunku: 09 1030 1508 0000 0008 2310 0003 tytułem „opłata skarbowa za wydanie decyzji administracyjnej".
W razie pytania i wątpliwości prosimy dzwonić tel. 89/ 522 79 81 lub 89/ 524 33 58.
Druki wniosków, informacji sprawozdawczej oraz aktów prawnych znajdują się na stronie internetowej pod adresem http://stor.praca.gov.pl/portal/#/kraz/formularze