Kontrola działalności agencji zatrudnienia

W myśl art. 18 o ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy marszałek województwa sprawuje kontrolę w zakresie przestrzegania warunków prowadzenia działalności agencji zatrudnienia, o których mowa w art.19,19e - 19fa ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. W przypadku agencji zatrudnienia, mających siedzibę na terenie województwa warmińsko-mazurskiego kontrolę sprawuje działający z upoważnienia Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego - Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie.

UWAGA!!!


Stwierdzenie przez WUP lub PIP w trakcie wizyty kontrolnej przynajmniej jednego z niżej wymienionych naruszeń warunków prowadzenia agencji zatrudnienia, skutkować będzie wykreśleniem, w drodze decyzji agencji zatrudnienia z KRAZ, bez uprzedniego wezwania do usunięcia tych naruszeń (zgodnie z art. 18m ust.1 pkt 5):
  1. otwarcie likwidacji; 
  2. ogłoszenie upadłości 
  3. karalność za przestępstwa lub wykroczenia, o których mowa w art. 121-121b ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; 
  4. przetwarzanie danych osobowych niezgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych; 
  5. dyskryminowanie ze względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, pochodzenie etniczne, narodowość, orientacje seksualną, przekonania polityczne i wyznanie, ani ze względu na przynależność związkową osób, dla których poszukuje zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej; 
  6. pobieranie kwot innych niż kwoty należne agencji zatrudnienia z tytułu faktycznie poniesionych kosztów związanych ze skierowaniem do pracy za granicą tj. poniesione na dojazd i powrót osoby skierowanej, wydanie wizy, badania lekarskie, tłumaczenie dokumentów; 
  7. kierowanie do pracy za granicą u pracodawców zagranicznych za swoim pośrednictwem bez zawarcia pisemnej umowy przez tą agencję z osobami kierowanymi bądź kierowanie osób do podmiotów nie bezpośrednio do pracodawcy zagranicznego; 
  8. brak przedstawienia cudzoziemcowi kierowanemu do pracy za granicą u pracodawcy zagranicznego pisemnego tłumaczenia na język dla niego zrozumiały i/lub brak przekazania temu cudzoziemcowi egzemplarza zawartej umowy
  9. brak pisemnej umowy z pracodawcą zagranicznym, do którego agencja zatrudnienia zamierza kierować osoby do pracy za granicą, 
  10. brak prowadzenia wykazu podmiotów do których kierowane są osoby do pracy za granicą 
  11. brak prowadzenia wykazu osób kierowanych do pracy za granicą
  12. brak informacji na piśmie dla osoby kierowanej do pracy za granicą o przysługujących jej uprawnieniach, o których mowa w art. 86 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy; 
  13. nieprzestrzeganie międzynarodowych umów, porozumień i programów dotyczących zatrudnienia wiążących Rzeczpospolitą Polską oraz obowiązujących w państwie zatrudnienia przepisów o zatrudnieniu oraz przepisów regulujących działalność agencji zatrudnienia; 
  14. kierowanie cudzoziemców do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej nie bezpośrednio do podmiotów prowadzących działalność na terytorium RP;
  15. kierowanie cudzoziemców do pracy u pracodawców prowadzących działalność na terenie Polski za swoim pośrednictwem bez zawarcia pisemnej umowy przez tą agencję z osobami kierowanymi
  16. brak przedstawienia cudzoziemcowi kierowanemu do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej u polskiego pracodawcy pisemnego tłumaczenia umowy na język dla niego zrozumiały 
  17. brak przekazania pisemnej informacji:
  • cudzoziemcowi kierowanemu do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, w języku dla niego zrozumiałym, o zasadach dotyczących wjazdu, pobytu i pracy cudzoziemców w Rzeczypospolitej Polskiej;
  • podmiotowi, do którego agencja zatrudnienia kieruje cudzoziemców do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej, o zasadach dotyczących wjazdu, pobytu i pracy cudzoziemców w Rzeczypospolitej Polskiej oraz o obowiązkach, o których mowa w art. 88h i art. 88i.
  1. brak prowadzenia przez agencję zatrudnienia:
  • wykazu podmiotów, do których są kierowani cudzoziemcy do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej;
  • wykazu cudzoziemców kierowanych do zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej.
Naruszeniami skutkującymi wykreśleniem z KRAZ, po wcześniejszym wezwaniu do usunięcia tychże naruszeń w wyznaczonym terminie (zgodnie z art. 18m ust 1 pkt 6 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy), są: 
  1. posiadanie zaległości z tytułu podatków, składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz na Fundusz Emerytur Pomostowych; 
  2. brak przesłania informacji do marszałka województwa o:
  • zmianie danych, o których mowa w art. 18e ust. 1 pkt 1 i 2 lub zmianie rodzaju świadczonych usług, o których mowa w art. 18i ust. 2 pkt 3a, w terminie 14 dni od dnia ich powstania, przy czym art. 18e ust. 3 stosuje się odpowiednio; 
  • zaprzestaniu działalności;
  • zawieszeniu albo wznowieniu wykonywania działalności gospodarczej, o których mowa w przepisach o swobodzie działalności gospodarczej, w terminie 14 dni od dnia zawieszenia albo wznowienia wykonywania tej działalności.
  1. Brak złożenia informacji o działalności agencji zatrudnienia w terminie do 31 stycznia danego roku za rok poprzedni 
  2. Brak posiadania lokalu, w którym są świadczone usługi agencji zatrudnienia.
  3. Brak zamieszczania odpowiednich oznaczeń w treści ofert pracy
  4. Brak dokonania zwrotu osobie, na rzecz której świadczą lub świadczyły usługi z zakresu działalności agencji zatrudnienia, na jej pisemny wniosek, złożonych przez nią oryginałów dokumentów, w szczególności dokumentów potwierdzających posiadane wykształcenie, kwalifikacje oraz doświadczenie zawodowe.
  5. brak współpracy z organami zatrudnienia w zakresie realizacji polityki rynku pracy.
Wykreślenie z Krajowego rejestru zatrudnienia z powodu któregoś z powyższych naruszeń, wiąże się również z brakiem możliwości uzyskania kolejnego wpisu do rejestru agencji, w okresie 3 lat od dnia wydania decyzji o wykreśleniu. 

Informacje o publikacji dokumentu